Sidste uges bedste historier på ShippingWatch

Talenter og specialister kan vælge og vrage mellem job i shipping. Store logistikvirksomheder venter svagere marked, men ikke dyb nedtur. Mange kvinder krænkes til søs, men der er kun få sager. EU går efter hurtig afklaring om grønne brændsler. Deloitte slikker sårene efter OW Bunker-sagen og et ekstrakrav på 800 mio. kr.
Foto: PR/Maersk Tankers
Foto: PR/Maersk Tankers

Talenter og specialister er i høj kurs i shipping - ofte kan de vælge og vrage

De dygtige kandidater kan nu vælge og vrage mellem jobtilbud fra rederierne i Singapore, efter at mange expats har søgt væk på grund af stramme regler under coronapandemien. Maersk Tankers har ansat Rikke Egebæk Vadstrup, der er UX-designer og i høj kurs på arbejdsmarkedet.

I Singapore kan talenterne vælge frit blandt rederierne

Rikke er en af de digitale specialister rederierne kappes om

Foto: DB Schenker / PR
Foto: DB Schenker / PR

Recession eller midlertidigt dyk? DB Schenker-chef hælder til det sidste

DB Schenker ser positive tegn i den globale økonomi og venter et dyk i efterspørgslen snarere end en recession. Konkurrenten DSV vil fortsætte opkøbsstrategi trods svækket marked.

Recession eller midlertidigt dyk? DB Schenker-chef hælder til det sidste

DSV vil fortsat vokse via opkøb - og har en plads i de fleste sælgeres køberkartotek

Foto: PR-foto Essberger Tankers
Foto: PR-foto Essberger Tankers

Mange kvinder krænkes til søs - men kun én anmeldelse i Danmark de seneste seks år

Flere undersøgelser af arbejdsmiljøet til søs afslører chikane og seksuelle krænkelser mod kvindelige søfarende, men Søfartsstyrelsen i Danmark har kun modtaget én anmeldelse om seksuelle krænkelser de seneste seks år.

Mange kvinder krænkes til søs - men kun én anmeldelse i Danmark de seneste seks år

Foto: PR / IMO
Foto: PR / IMO

EU satser på hurtig afklaring om grønne brændstoffer for at lægge pres på IMO

Allerede i torsdag tog EU fat på den sidste forhandlingsrunde om, hvor stor en andel af skibsfartens brændstoffer, der skal være grønne. Det sker ikke mindst for at lægge pres på IMO. Kravene kan komme til at gælde for både skibsredere og bunkerselskaber. Ammoniak spås stor fremtid fra 2030.

EU satser på hurtig afklaring om grønne brændstoffer for at lægge pres på IMO

Markedet for ammoniak-motorer modner først hen imod 2030

Foto: Thomas Emil Sørensen/ERH
Foto: Thomas Emil Sørensen/ERH

Deloitte må sluge ekstra krav på 800 mio kr. i OW Bunker-sag - skal ikke i Højesteret

Deloitte får ikke lov til at få prøvet validiteten af et forhøjet erstatningskrav på 800 mio. kr. i OW Bunker-konkurssagen i Højesteret. Procesbevillingsnævnet har sagt nej. Deloitte tror stadig på, at sagen kan vindes.

Deloitte må sluge ekstra krav på 800 mio kr. i OW Bunker-sag - skal ikke i Højesteret


Læs også:

Western Bulk går på strandhugst hos Nordic Bulk og åbner dansk kontor

Shippingorganisationer beder EU intervenere for at få ændret udspil om søfolks rettigheder

IEA: Ammoniak kan blive fremtidens førende skibsbrændstof

Ukrainsk tørlastchef: ”Kornkorridoren har haft en enormt positiv effekt”

Pacific Basin satser på grøn metanol til fremtidens CO2-frie skibe



Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også