Sidste uges bedste historier på ShippingWatch

Rederier er usikre på de kommende CII-regler for skibes CO2-udledninger. Ammoniak kan blive vigtigt brændstof, men kræver enorm produktion. Nye EU-sanktioner mod Rusland kan omgås, siger advokat. Og Norden undgår straf i sag om falske logbøger.
Foto: PR-foto Green Instruments/69734198
Foto: PR-foto Green Instruments/69734198

Nye regler for skibes CO2-udledninger deler vandene

CII, den nye IMO-forordning for skibes CO2-udledninger, træder i kraft til nytår. Men de nye regler deler vandene. Nogle rederier siger, at de har styr på deres skibes udledninger, mens andre finder forordningen kompliceret. ShippingWatch indleder en artikelserie om emnet.

Rederier er usikre på deres skibes CO2 - om 87 dage bliver CII virkelighed

DB Schenker: Nye IMO-regler vil påvirke rederiernes kapacitet ”markant” i 2023

Pureteq tror på comeback for scrubbere - de nye IMO-krav vil rykke markedet

Skyhøje gaspriser lægger økonomisk pres på rederier med LNG-drevne skibe

Foto: PR/CMA CGM
Foto: PR/CMA CGM

Prisforskellen på LNG og heavy fuel ligger historisk højt, og det lægger pres på de rederier, der har valgt at satse på LNG som skibsbrændstof, vurderer analytiker. CMA CGM og Hapag-Lloyd har valgt to forskellige tilgange med deres dual fuel-flåder.

Skyhøje gaspriser lægger økonomisk pres på rederier med LNG-drevne skibe

Ammoniak kan blive vigtigt shipping-brændstof - vil kræve enorm produktion


Foto: Mærsk Mc-Kinney Møller Center for Zero Carbon Shipping
Foto: Mærsk Mc-Kinney Møller Center for Zero Carbon Shipping

Ammoniak, som kan være miljøskadeligt, hvis det ikke håndteres rigtigt, har et kæmpe potentiale som et af fremtidens brændstoffer for shipping. Fra 2028 vil man begynde at se en ordrebog i markedet, forventer forskningscenter.

Ammoniak kan blive et vigtigt shipping-brændstof - vil kræve enorm produktion

EU indfører prisloft på russisk olie - men det kan omgås

Foto: PR / Euronav
Foto: PR / Euronav

I den nye sanktionspakke mod Rusland slår EU ned på eksporten af russisk olie til tredjelande trods protester fra lande som Grækenland og Malta. Ifølge EU-Kommissionen er sanktionerne blevet ”vandtætte”, men sanktionsadvokaten Anders Fournais mener, at prisloftet kan omgås.

Oliestærke flagstater får kattelem i nye EU-sanktioner mod Rusland

Advokat: ”Kreative markedsaktører” kan omgå prisloft på russisk olie

Norden undgår straf i sag om falske logbøger - årsagen er forældelse

Foto: PR-FOTO
Foto: PR-FOTO

Efter halvandets års efterforskning og vurdering har anklagemyndigheden lukket sagen mod rederiet Norden, der i årevis frem til 2019 fabrikerede falske logbøger, der skulle skjule transporter til Israel. Årsagen er forældelse og manglende beviser, siger anklager.

Norden slipper for mulig straf i sag om falske logbøger - årsagen er forældelse

Læs også:

Maritime leverandører er usikre på russisk eksport - styrelse annullerer ansøgninger

CEO i Bunker Holding om klima-mål: ”Vi er ambitiøse” - men kan ikke tvinge kunderne

Stolt-Nielsen presser på for konsolidering - har købt flere aktier i Odfjell

Maersk bestiller seks containerskibe til metanol


Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også