Sidste uges bedste historier på ShippingWatch
![Foto: PR-foto Green Instruments/69734198](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article14468578.ece/ALTERNATES/schema-16_9/doc7n20sckdgjlzgbsrdio.jpg)
Nye regler for skibes CO2-udledninger deler vandene
CII, den nye IMO-forordning for skibes CO2-udledninger, træder i kraft til nytår. Men de nye regler deler vandene. Nogle rederier siger, at de har styr på deres skibes udledninger, mens andre finder forordningen kompliceret. ShippingWatch indleder en artikelserie om emnet.
Rederier er usikre på deres skibes CO2 - om 87 dage bliver CII virkelighed
DB Schenker: Nye IMO-regler vil påvirke rederiernes kapacitet ”markant” i 2023
Pureteq tror på comeback for scrubbere - de nye IMO-krav vil rykke markedet
Skyhøje gaspriser lægger økonomisk pres på rederier med LNG-drevne skibe
![Foto: PR/CMA CGM](https://photos.watchmedier.dk/JaY2cpkb8DXzIOaWq9jufcVk012mUsKtsdtwTm7-vj4/resize:fill:960:0:0/plain/https%3A%2F%2Fphotos.watchmedier.dk%2FImages%2Farticle14475278.ece%2FALTERNATES%2Fschema-16_9%2Fdoc7n2oj4knpm9nrmjiesg.jpg)
Prisforskellen på LNG og heavy fuel ligger historisk højt, og det lægger pres på de rederier, der har valgt at satse på LNG som skibsbrændstof, vurderer analytiker. CMA CGM og Hapag-Lloyd har valgt to forskellige tilgange med deres dual fuel-flåder.
Skyhøje gaspriser lægger økonomisk pres på rederier med LNG-drevne skibe
Ammoniak kan blive vigtigt shipping-brændstof - vil kræve enorm produktion
![Foto: Mærsk Mc-Kinney Møller Center for Zero Carbon Shipping](https://photos.watchmedier.dk/Feq6Vma8bhePWxdMA6t9aG9HPKWR5eODiFbHEk0JtRA/resize:fill:960:0:0/plain/https%3A%2F%2Fphotos.watchmedier.dk%2FImages%2Farticle14459247.ece%2FALTERNATES%2Fschema-16_9%2Fdoc7n0n24xbl36ttzt51vt.jpg)
Ammoniak, som kan være miljøskadeligt, hvis det ikke håndteres rigtigt, har et kæmpe potentiale som et af fremtidens brændstoffer for shipping. Fra 2028 vil man begynde at se en ordrebog i markedet, forventer forskningscenter.
Ammoniak kan blive et vigtigt shipping-brændstof - vil kræve enorm produktion
EU indfører prisloft på russisk olie - men det kan omgås
![Foto: PR / Euronav](https://photos.watchmedier.dk/rFuM6JNS5uIGZO3wlhsoTtU9sv2YFgsa6-Y8HuuEpgg/resize:fill:960:0:0/plain/https%3A%2F%2Fphotos.watchmedier.dk%2FImages%2Farticle14472283.ece%2FALTERNATES%2Fschema-16_9%2Fdoc7n2heu504iw1157dwesg.jpg)
I den nye sanktionspakke mod Rusland slår EU ned på eksporten af russisk olie til tredjelande trods protester fra lande som Grækenland og Malta. Ifølge EU-Kommissionen er sanktionerne blevet ”vandtætte”, men sanktionsadvokaten Anders Fournais mener, at prisloftet kan omgås.
Oliestærke flagstater får kattelem i nye EU-sanktioner mod Rusland
Advokat: ”Kreative markedsaktører” kan omgå prisloft på russisk olie
Norden undgår straf i sag om falske logbøger - årsagen er forældelse
![Foto: PR-FOTO](https://photos.watchmedier.dk/HqJtwLVYClcq5wk6XjJdz8kVGLV7FkRer-w0c0RibNw/resize:fill:960:0:0/plain/https%3A%2F%2Fphotos.watchmedier.dk%2FImages%2Farticle14474124.ece%2FALTERNATES%2Fschema-16_9%2Fdoc7n2m2nk25i8glpmq2i1.jpg)
Efter halvandets års efterforskning og vurdering har anklagemyndigheden lukket sagen mod rederiet Norden, der i årevis frem til 2019 fabrikerede falske logbøger, der skulle skjule transporter til Israel. Årsagen er forældelse og manglende beviser, siger anklager.
Norden slipper for mulig straf i sag om falske logbøger - årsagen er forældelse
Læs også:
Maritime leverandører er usikre på russisk eksport - styrelse annullerer ansøgninger
CEO i Bunker Holding om klima-mål: ”Vi er ambitiøse” - men kan ikke tvinge kunderne
Stolt-Nielsen presser på for konsolidering - har købt flere aktier i Odfjell
Maersk bestiller seks containerskibe til metanol
Relaterede artikler
Prisen falder på Maersks nye metanol-drevne skibe
For abonnenter