Nu er det produkttankrederier som Torm, Norden og Odfjells tur til at holde indtjeningsfest. Maersks topchef, Søren Skou, må derimod forsvare rederiets lave skattebetaling, mens DFDS er lun på flere opkøb i logistik og har pengene til det.
Krigen i Ukraine er en vigtig årsag til, at produkttankrederierne i øjeblikket er i markant fremgang. Efterspørgslen efter energi vokser, mens udbudssiden ligger fast. Torm, Norden og Odfjell er blandt de rederier, som meldte om solid fremgang i første halvår.
Maersk tjener så meget og betaler så lidt i skat, at en lektor fra CBS har kritiseret det store containerrederi for at være en ”snylter” på samfundet. Kritikken fik Maersks CEO, Søren Skou, til at fare i blækhuset. I et debatindlæg i Politiken forsikrer han, at Maersk bidrager til samfundet trods en skatterate på bare 1,8 pct. i andet kvartal.
Efter Brexit og Corona-pandemi strømmer pengene ind i DFDS i en sådan grad, at de finansielle muskler til at foretage nye opkøb inden for især logistik vokser, sagde CEO Torben Carlsen i et interview efter halvårsregnskabet.
I takt med at der er færre og færre store skibe ledige, er containerrederierne villige til at betale skyhøje priser for at chartre skibe, som først leveres i 2025.
Rederiet, som Mærsk solgte i en milliardhandel sidste år, forventer nu at tjene omkring en mia. kr. på driften. Det sker efter et år med store forandringer.
Når Mærsk indleder sin alliance med Hapag-Lloyd næste år, skal de resterende tre medlemmer af The Alliance have en plan for at kompensere for tyskerne.