Sidste uges bedste historier på ShippingWatch
![Foto: Zhang Jingang/AP/Ritzau Scanpix](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article13664026.ece/ALTERNATES/schema-16_9/21279469036567-1920x1081we.jpg)
Maersk-selskab, HMM og 21 andre rederier får bøder for ulovligt prissamarbejde
23 rederier, heriblandt HMM og et Maersk-rederi, er blevet idømt bøder af Sydkoreas konkurrencemyndigheder for ulovligt at samarbejde om fragtpriser igennem 15 år frem til december 2018.
Maersk-selskab, HMM og 21 andre rederier får bøder for ulovligt prissamarbejde
Christian M. Ingerslev har svært ved at se fornuften i at lægge tankrederier sammen
![Foto: Maersk Tankers](https://photos.watchmedier.dk/WPmABUo2txG-tDdeJDKaVSq-Zg79HkTPY3Z0Dr4dM98/resize:fill:960:0:0/plain/https%3A%2F%2Fphotos.watchmedier.dk%2FImages%2Farticle13650356.ece%2FALTERNATES%2Fschema-16_9%2Fdoc7jbyvs7jz5yj95pgmax.jpg)
Der er talt om det længe, og en af konkurrenternes topchefer peger på Maersk Tankers som kongemager i tankindustriens konsolideringsspil. Men CEO Christian M. Ingerslev kan ikke se fornuften i at lægge balancer sammen.
Christian M. Ingerslev har svært ved at se fornuften i at lægge tankrederier sammen
Ørsted vil gerne have Maersk som kunde i grønt metanol-projekt
![Foto: PR-foto Ørsted](https://photos.watchmedier.dk/EfQaiFdDBNxYR1e4vCnEEURQFChTQBOUU0kcPi11PLc/resize:fill:960:0:0/plain/https%3A%2F%2Fphotos.watchmedier.dk%2FImages%2Farticle13643130.ece%2FALTERNATES%2Fschema-16_9%2Fdoc7ja18fwzzcm12u1fneo0.jpg)
Energiselskabet Ørsted har netop købt 45 pct. af svenske Flagship-One, der fra 2024 skal producere grøn metanol til skibsfarten. Ørsted-chef ser gerne Maersk blive kunde i milliard-projektet.
Ørsted vil gerne have Maersk som kunde i stort grønt metanol-projekt
”Sorte skibe” vil være del af Nordens flådeopkøb de næste mange år
![Foto: PR-FOTO](https://photos.watchmedier.dk/nTDsvUNLLcko3uSGm_-GOa-c6mq2gFTWMi1kbWqwr9o/resize:fill:960:0:0/plain/https%3A%2F%2Fphotos.watchmedier.dk%2FImages%2Farticle13660474.ece%2FALTERNATES%2Fschema-16_9%2Fdoc7jd3wxw2h2e1mvlkramm.jpg)
Rederiet Norden har sat et mål om kun at have skibe, der kan sejle på grønt brændstof i 2030. Indtil da er tank- og tørlastrederiet ikke færdige med at købe ”sorte” skibe, fortæller klimachef.
”Sorte skibe” vil være del af Nordens flådeopkøb de næste mange år
Hafnia kan få svært ved at finansiere stort skibsopkøb fra sin største rival
![Foto: PR / Hafnia](https://photos.watchmedier.dk/u9qajfXd9rfiUOeWdusTPGke7dgk1RTcn6kZKM2nNi0/resize:fill:960:0:0/plain/https%3A%2F%2Fphotos.watchmedier.dk%2FImages%2Farticle13105257.ece%2FALTERNATES%2Fschema-16_9%2Fdoc7gh98e2jj2g1c0dysjwe.jpg)
Harfnia er ved at købe 12 skibe fra sin største rival, Scorpio Tankers, i en kontanthandel til estimeret ca. 360 mio. dollar. Det kan blive svært for Hafnia at finansiere en så stor handel med dagens aktiekurser, siger analytiker.
Hafnia kan få svært ved at finansiere stort skibsopkøb fra sin største rival
Hafnia på vej til at købe 12 tankskibe fra Scorpio Tankers
Læs også:
Shippingindustrien er tavs om EU’s ”modige” nej til sydkoreanske værfter
Minister skal forklare dansk støtte til global skattefritagelse for skibsfarten
Børsnotering og nye millioner skal bringe Bawat ”i mål” med vækstplaner
Relaterede artikler
Torm fremrykker klimamål med fem år til 2025
For abonnenter