Maersk-selskab, HMM og 21 andre rederier får bøder for ulovligt prissamarbejde

Sydkoreas konkurrencemyndighed FTC giver bøder til 23 rederier, heriblandt HMM og et Maersk-rederi, for at have samarbejdet ulovligt om priser frem til 2018. Maersk bekræfter sagen over for ShippingWatch. Opdateret.
HMM er ifølge mediet Yonhap blandt de 23 selskab, som har fået en bøde af Sydkoreas konkurrencemyndigheder | Foto: PR/HMM
HMM er ifølge mediet Yonhap blandt de 23 selskab, som har fået en bøde af Sydkoreas konkurrencemyndigheder | Foto: PR/HMM

23 rederier, heriblandt HMM og et Maersk-rederi, er blevet idømt bøder af Sydkoreas konkurrencemyndigheder for ulovligt at samarbejde om fragtpriser igennem 15 år frem til december 2018.

Det skriver det sydkoreanske medie Yonhap, og Maersk bekræfter, at datterselskabet Sealand Asia er omfattet af sagen sammen med 22 andre rederier.

Den samlede bøde lyder på 96,2 mia. won, svarende til 80,7 mio. dollar, og kommer fra de sydkoreanske konkurrencemyndigheder Fair Trade Commission (FTC). Konkurrencemyndigheden har siden 2018 set nærmere på anklager om ulovligt samarbejde mellem HMM og 22 lokale og udenlandske containerrederier, som angiveligt har søgt at hæve raterne på sydøstasiatiske ruter.

Maersk bekræfter over for ShippingWatch, at datterselskabet Sealand Asia har været undersøgt af de sydkoranske myndigheder, og at de 23 rederier er blevet pålagt bøder.

"Sealand Asia har erfaret gennem KFTC's officielle pressebriefing her til morgen, at KFTC i sidste ende har vurderet, at respondenterne, inklusive Sealand Asia, ikke fuldt ud har overholdt alle aspekter af de unikke koreanske proceduremæssige rapporterings- og konsultationskrav som er fastsat af visse bestemmelser i Korean Maritime Transport-loven og derved har overtrådt monopol-forordningen og Fair Trade-loven," skriver Maersk i en kommentar til ShippingWatch.

"Baseret på den vurdering har KFTC pålagt respondenterne ordre om at korrigere adfærden samt udstedt administrative bøder af varierende størrelsesorden, men man har besluttet ikke at sende sagen videre til anklagemyndigheden. Sealand Asia gennemgår på nuværende tidspunkt indholdet af KFTC's pressemeddelelse nøje og vil ikke være i stand til at give yderligere kommentarer før udstedelsen af den formelle skriftlige beslutning," skriver Maersk videre.

Fra HMM lyder det, at man afventer en officiel henvendelse fra myndighederne.

"Så snart Korea Fair Trade Commission giver HMM officiel meddelelse om dette problem, vil vi gennemgå og beslutte at implementere relevante foranstaltninger," skriver en talsperson fra rederiet i en kommentar til ShippingWatch.                        

Den samlede bøde er dog langt mindre, end hvad FTC i første omgang lagde op til, skriver Yonhap. Tilbage i maj skulle myndigheden have givet udtryk for, at den samlede bøde kunne ende på op mod 800 mia. won, altså mere end otte gange så meget som den faktiske bøde.

Fra 2003 til 2018

Ifølge mediet er der tale om 12 sydkoreanske og 11 udenlandske selskaber, der idømmes bøder. De skulle ifølge myndighederne have samarbejdet om priser i 120 tilfælde i perioden december 2003 til december 2018.

Største bøde skulle ifølge Yonhap tilfalde Korea Marine Transport Co, der skal betale 29,6 mia. won. For HMM's vedkommende lyder bøden ifølge mediet på 3,6 mia. won. Omregnet til dollar svarer det til omkring 3 mio. dollar.

Blandt de udenlandske rederier kommer fire af dem ifølge Yonhap fra Taiwan. Yderligere fire kommer fra Hongkong, mens de resterende tre er fra Singapore.

Sealand Maersk Asia Pte Ltd ventes ifølge Yonhap at modtage en bøde på 2,37 mia. won. Omregnet svarer det til omkring 2 mio. dollar.

Maersk sætter ikke beløb på bødestørrelsen til Sealand Asia over for ShippingWatch.

(Artiklen er opdateret 18. januar 2022 kl. 12:18 med kommentar fra Maersk.)

FMC undersøger ONE og Wan Hai for brug af strafgebyrer

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også