Høje containerrater presser priserne for luftfragt op

De høje containerrater og flaskehalse i forsyningskæderne har fået priserne på luftfragt til at gå i vejret. Det gavner DSV, Maersk, SAS Cargo og Københavns Lufthavne, skriver Børsen.
Et fly fra Maersks Star Air. | Foto: Star Air/PR
Et fly fra Maersks Star Air. | Foto: Star Air/PR

Fragtraterne til søs og i luften er på historisk høje niveauer, efter at de vestlige forbrugeres efterspørgsel efter varer har skabt et stort pres på de globale logistikkæder, som kæmper med forsinkelser og flaskehalse.

Ifølge Københavns Lufthavne er den høje efterspørgsel på at få fløjet varer ind med til at holde gang i rigtig mange ruter hos en bred vifte af luftfartsselskaber. Det gælder f.eks. SAS Cargo, skriver Børsen.

“På visse ruter kan luftfartsselskaberne faktisk tjene penge på udelukkende at operere med passagerfly for fragtens skyld, og i andre tilfælde er det en kombination imellem et mindre antal passagerer og en større cargolast,” siger Morten Mortensen, chef for luftfartsalg og ruteudvikling i Københavns Lufthavne til Børsen.

Maersk, der i forvejen tjener stort på de rekordhøje containerrater, lagde for nylig billet ind på at købe luftfragtselskabet Senator og har samtidig udvidet sin egen flåde af fragtfly.

De seneste fem år har DSV fokuseret på at bevæge sig ind i den globale logistik-top og har oprustet indenfor luft- og søfragtspedition, blandt andet gennem store opkøb af Panalpina og UTI.

Fortiden bekræfter rederiernes frygt for havnekonflikt i USA 

Scan Global-direktør: Maersks nye strategi giver muligheder for speditører 

Kaotisk fragtmarked bag Maersk-ekspansion i luften 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også