Sidste uges bedste historier på ShippingWatch

Brexit er langt fra et overstået kapital for rederier, logistikbranchen og for britiske småeksportører. EU's klimaudspil får en hård medfart af amerikanske redere og international rederiorganisation. Skibsfarten leder efter alternative brændstoffer, mens det politiske klimapres vokser.
Foto: DFDS
Foto: DFDS

Brexit plager små eksportører og skaber bekymring hos redere

For shipping-industrien er brexit hidtil forløbet bedre, end mange havde frygtet, men Storbritanniens udtræden af EU er langt fra smertefri. For de mindre, britiske eksportører volder nye papirgange og bureaukrati stadig alvorlige problemer, og rederierne er fortsat bekymrede for udfaldet af forhandlingerne om en permanent toldaftale mellem EU og Storbritannien. Logistikselskaber som DSV forbereder sig på strammere toldregler.

Små eksportører er stadig hårdt ramt af brexit – udfordringerne letter hos de større 

Redere så to store udfordringer med brexit – en af dem eksisterer endnu

Logistikselskaber forbereder sig på strammere toldsystem i brexits næste fase 

Foto: PR / Cosco Shipping
Foto: PR / Cosco Shipping

EU's forslag om klimaregulering af skibsfarten får hård kritik fra shipping-organisationer

EU-Kommissionens udspil til klimaregulering af international skibsfart får skarp kritik, ikke mindst fra rederier i lande uden for Europa. Kommissionen vil bl.a. indlemme skibsfarten i EU's system for handel med CO2-kvoter og får hårde ord med på vejen fra den internationale rederiorganisation ICS og fra amerikanske redere, der foretrækker global IMO-regulering.

Amerikanske redere kalder EU's kvoteplaner for shipping en trussel mod globale tiltag 

EU sætter sig i førersædet i klimareguleringen af skibsfarten 

Foto: Wärtsilä/PR
Foto: Wärtsilä/PR

Shipping-industrien under voksende pres for sit CO2-udslip

Den internationale fragt af varer via skibsfarten er en belastning for miljøet, og to NGO'er satte i denne uge navne på de mest forurenende importvirksomheder på det amerikanske marked. Det politiske klimapres får skibsfarten til at tænke i nye baner. Energiselskaberne TotalEnergies og Technip ser flydende naturgas, LNG, som en mulighed for et midlertidigt, mindre forurenende brændstof, mens det finske værft Wärtsilä forudser, at skibene skal indrettes til at bruge flere typer brændstof, indtil fremtidens grønne brændsler er fundet.

Her er de selskaber, der forurener mest med fossil skibstrafik til USA 

Wärtsilä-CEO peger på fleksibel teknologi som shippings vej til grøn omstilling

Franske energiselskaber vil sætte skub i LNG som grønt brændstof  

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også