Novozymes vil have grøn shipping men vil ikke betale mere for det

Shipping skal gøre sig så grøn som muligt, lyder det fra Novozymes. Men biotekselskabet vil dog ikke betale mere for et klimarigtigt produkt, siger chefen for global bæredygtighed Claus Stig Pedersen til ShippingWatch.
Claus Stig Pedersen, Head of Global Sustainability i Novozymes. | Foto: PR-foto Danske Rederiers årsmøde 2021
Claus Stig Pedersen, Head of Global Sustainability i Novozymes. | Foto: PR-foto Danske Rederiers årsmøde 2021

Presset på den globale shippingindustri for at blive mere grøn, bæredygtig og klimaneutral vil vokse stærkt de kommende år.

Det er ikke kun politikerne eller investorerne, som vil stille stigende grønne krav til den kommercielle skibsfart. Det samme vil også kunderne – afskiberne og deres fragtkunder i f.eks. industrien og detailhandlen – gøre.

Det forudser Novozymes.

”Vores budskab er til leverandører og shipping. Kom nu ud over stepperne. Gør jer så grønne som muligt, for I vil blive belønnet for det. På et tidspunkt vil vi begynde at vælge mellem de mest grønne inden for shipping, og det vil der også være mange andre shippingkunder, som vil gøre”, siger Claus Stig Pedersen, Head of Global Sustainability i Novozymes til ShippingWatch.

”Du ser en bevægelse blandt investorer og politikere. Den her agenda kommer rullende som en stor bølge, og så er det sjovere at stå på et surfbræt i stedet for at bare at ligge i vandet og padle rundt.”

Novozymes er en danskbaseret, global biotekvirksomhed, der producerer og sælger biotekprodukter og enzymer til brug i vaskemidler, tekstiler, fødevarer og foder til landbruget.

Novozymes’ kunder på det globale marked er forbrugervaregiganter som f.eks. Unilever, Procter & Gamble og Nestlé og verdens største detailhandelsvirksomhed, amerikanske Walmart.

Dertil kommer salg til tekstilproducenter og produkter til biobrændstoffer som f.eks. bio-ætanol.

Den danske milliard-koncern er selv under pres for at højne bæredygtigheden og reducere f.eks. CO2-udledningerne i koncernens egenproduktion.

Derfor stiller Novozymes også miljø- og bæredygtigheds krav til sine leverandører og beder dem dokumentere påvirkningen.

”Vi har et supply management program, som vi ruller ud over alle vores leverandører. Her kommunikerer vi systematisk vores forretning, ambitioner og forventninger om et samarbejde om at gøre verden til et bedre sted”, siger Claus Stig Pedersen.

Datadrevet bæredygtighed og certifikater

Alle Novozymes’ leverandører skal levere data til den danske biotekvirksomhed.

Dels for at Novozymes selv kan optimere sin produktion, produkter og løsninger. Dels for at biotekvirksomheden kan deklarere sine produkters miljøpåvirkning og CO2-udledninger over for sine kunder.

Novozymes vil ikke oplyse, hvor mange leverandører virksomheden anvender eller sætte navne på shipping-leverandører.

”Vi forventer transparens, og at man som leverandør deler informationer med os. Vi bruger data og informationer til at vurdere, om der er noget, vi skal være opmærksomme på. Hvor vi har muligheder for at opnå nogle store forbedringer”, siger Claus Stig Pedersen.

Novozymes mødes dog også selv med krav om at kunne dokumentere virksomhedens egen miljø- og klimapåvirkning overfor kunderne.

”Vi bruger også informationerne direkte i vores arbejde med at lave carbon-deklarationer til vores kunder. Vi har flere og flere kunder, der efterspørger at få carbon-deklareret de produkter, vi leverer til dem,” siger Claus Stig Pedersen.

”Det kræver input fra f.eks. shipping, fra råvareleverandører, og hvad vi selv udleder i vores produktion. Det bruger vi til at omsætte til et carbon-certifikat -eller deklaration. Det bruger vores kunder til alle mulige forskellige ting. Vi ved det ikke helt nøjagtigt”.

Shippings CO2-udledning fylder minimalt

Ifølge Novozymes’ bæredygtighedschef fylder CO2-udledningen fra shipping minimalt i CO2-regnskabet på Novozymes’ produkter.

Og CO2-udledningen fra søtransporten fylder endnu mindre i CO2-regnskabet hos den danske biotekvirksomheds kunder, når f.eks. Novozymes’ enzym-produkter indgår som en bestanddel  i vaskemidler.

”Når vi snakker påvirkningen fra shipping på de samlede udledninger fra vores egen produktion og supply chain er vi nede på kun 1 pct., og i forhold til kundeperspektivet er vi nede i promiller,” siger Claus Stig Pedersen.

”Det betyder ikke, at det er ligegyldigt. Vi er bare ikke nået til at prioritere shipping endnu. Det er en konkurrenceparameter for os at skabe så lavt CO2-aftryk til vores kunder. Det kan vi kun opnå, hvis vi optimerer på hele produktionen og hele leverandørkæden, og det gælder også shipping”, siger Claus Stig Pedersen.

Bliver det dyrere, og vil I som shippingkunde betale mere for bæredygtig shipping?

”Nej, vi vil ikke betale mere for bæredygtighed. Vi tror ikke på præmissen om, at det skal være dyrere.  Vi tror ikke, at shippingindustrien har udtømt sin innovationspipeline eller sit forbedringspotentiale”, siger Claus Stig Pedersen.

Der er masser shippingindustrien kan gøre i forhold til at effektivisere skibsdriften, optimere på brændstoftyper og planlægningsprocesser. Det kan også være at Identificere nye partnere, som shippingindustrien kan samarbejde med.

”Det kan godt være, at det ikke materialiserer sig i kroner og øre lige nu, og at kunderne vil betale mere, eller at kunderne vil foretrække shipping-virksomheden på grund af bæredygtighed. Men jeg tror, at det er lige rundt om hjørnet.”

Hvert eneste skib skal udarbejde en ny årlig CO2-opgørelse til EU 

Ikea afviser LNG som det skibsbrændstof der skal sænke CO2-aftrykket 

Novo Nordisk til leverandører: Skift til grøn transport eller sig farvel til os som kunde 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også