Ikea afviser LNG som det skibsbrændstof der skal sænke CO2-aftrykket

Mens forskellige shippingaktører diskuterer brugen af LNG i kampen om at nedbringe skibsfartens udledning af CO2, fastslår en af verdens største afskibere, Ikea, at gas ikke er den rigtige vej at gå for rederierne.
Foto: IKEA
Foto: IKEA

Den svenske varehusgigant Ikea lader sig ikke rokke af de mange ordrer på LNG-skibe, som både rederier og tonnageejere har afgivet de seneste måneder.

Gas er ikke vejen frem for skibsfarten, hvis ambitionen er at komme i mål med de CO2-reduktioner, der er planlagt.

Sådan lyder det fra Global Sustainability Manager, Elisabeth Munck af Rosenschöld, Ikea Transport & Logistics Services, i en kommentar til ShippingWatch.

"I vores beslutningsproces navigerer vi efter et kompas, der skal fjerne CO2 frem mod 2025 og 2030. Det handler også om at maksimere effektiviteten, blive CO2-fri og omstille sig til nuludlednings-teknologier. Vi mener ikke, LNG vil give den nødvendige reduktion af CO2, og det er stadig et fossilt brændstof," siger hun.

Kommentaren kommer på et tidspunkt, hvor fronterne mellem tilhængere og modstandere af LNG inden for skibsfarten bliver trukket skarpere og skarpere op.

Ikea har selv CO2-mål i 2030

Især den kontante afvisning af LNG som brændstof, som Verdensbanken fremsatte for nogle uger siden har fået debatten til at rase.

Ikea har selv et mål om at nedbringe CO2-udledningen fra sine lange transporter, som f.eks. shipping hører under, med 70 pct. per transport i 2030 sammenlignet med 2017. Halvdelen skal være opfyldt i 2025.

Varehuskæden vil ikke pege på et enkelt alternativt brændstof som favorit til at afløse diesel og dekarbonisere skibsfarten. Der er ikke en enkelt magisk løsning, men derimod en pallette af muligheder, lyder det.

Elisabeth Munck af Rosenschöld siger samtidig, at det haster med at finde en løsning.

"Mens vi fokuserer på teknologien på lang sigt, er der også et behov for at sætte spot på, hvad vi skal gøre på den korte bane, som vil få en effekt på udledningerne her og nu. Det haster pga. klimaforandringerne, så vi er nødt til at arbejde på paralelle spor, på kort og lang sigt,", siger hun.

Verdensbanken advarede mod LNG

Den internationale skibsfartsorganisation IMO arbejder også med et kort og et lang sigte. Den korte bane hedder 2030, hvor effektiviteten for den globale skibsflåde skal være forbedret med 40 pct. sammenlignet med 2008. Det vil - inddirekte - reducere udslippet af CO2. Og senest i 2050 skal udledningen af CO2 være halveret.

På sit næste møde i miljøkomiteen MEPC til juni skal IMO lægge sig fast på, hvordan skibsfarten skal leve op til de kortsigtede mål. Og allerede i 2023 skal IMO's CO2-plan tages op til revision.

Det er især containerrederierne, der inden for den seneste tid har bestilt mange LNG-skibe. CMA CGM, Hapag-Lloyd og Seaspan er blandt dem, der har været aktive med at bestille nye skibe, hvorimod Maersk specifiikt har fraskrevet LNG som brændstof.

Og som det lød fra Verdensbanken under Singapore Maritime Week:

"Vi må og skal undgå den blindgyde og det spild af tid, som LNG-investeringer er, og som vil forsinke overgangen og trække kapital væk fra investeringer i de mest lovende brændsler, brint og grøn ammoniak."

Allerede i december 2019 afviste Elisabeth Munck af Rosenschöld LNG som det brændsof, skibsfarten skal satse på i kampen for at reducere CO2-udslippet.

Verdensbanken afviser LNG som skibsbrændstof for at nå klimamål i 2050

Rotterdam Havn og Hapag-Lloyd forsvarer LNG som shipping-brændstof 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også