Et af verdens største containerskibe stødte tirsdag på grund i Suez-kanalen, hvor det siden har blokeret skibstrafikken og skabt store forsinkelser. Det skete i en uge, hvor ShippingWatch kunne fortælle, at Norden har instrueret kaptajner i at fabrikere falske logbøger, mens Maersk Supply Service fik bødestraf for dramatisk skibsforlis.
Megaskibet Ever Given stødte tirsdag i denne uge på grund i Suez-kanalen, hvor det siden har blokeret for skibstrafikken og skabt store forsinkelser for rederier og skibe. Myndighederne sætter nu sin lid til, at tidevand kan få det grundstødte megaskib fri i Suez-kanalen. Over 200 skibe ligger indtil videre i kø, skrev ShippingWatch fredag.
Norden har instrueret kaptajner i at fabrikere falske logbøger
ShippingWatch kunne i denne uge fortælle, at Nordens tankreder i årevis har instrueret kaptajnerne på rederiets skibe i at skrive falske logbøger og male skibets navn over for at hemmeligholde ture til Israel. Rederiet kalder selv det, der er foregået, "forkert og uacceptabelt."
Søfartsstyrelsen vil undersøge sagen nærmere, mens Nordens formand Klaus Nyborg på en generalforsamling torsdag betegnede instrukserne som "upassende".
Dramatisk forlis giver bøde på 150.000 kr. til Maersk Supply Service
Offshorerederiet Maersk Supply Service fik i denne uge en bøde på 150.000 kr. af dansk politi for et forlis af to skibe, der sank ud for Frankrigs kyst i december 2016. Meldingen kom efter, at de danske myndigheder igennem flere år har undersøgt forliset af de to skibe, da de var på vej til ophugning.
"Alle, der ser på det her, kan hurtigt blive enige om, at vi skulle have valgt en anden fremgangsmåde. Kunne vi skrue tiden tilbage, ville vi gøre det, og så ville vi gøre det på en helt anden måde," sagde topchef Steen S. Karstensen efterfølgende til ShippingWatch.
Om Unifeeders opkøb, Klaveness-topchef om nye CO2-regler, ATP roser Maersk for "kvalitetsløft" og kritiserer formands løn, regnskab fra J. Lauritzen og Blue Water, fusion i drilling.
I takt med at der er færre og færre store skibe ledige, er containerrederierne villige til at betale skyhøje priser for at chartre skibe, som først leveres i 2025.
Rederiet, som Mærsk solgte i en milliardhandel sidste år, forventer nu at tjene omkring en mia. kr. på driften. Det sker efter et år med store forandringer.
Når Mærsk indleder sin alliance med Hapag-Lloyd næste år, skal de resterende tre medlemmer af The Alliance have en plan for at kompensere for tyskerne.