Et af verdens største containerskibe stødte tirsdag på grund i Suez-kanalen, hvor det siden har blokeret skibstrafikken og skabt store forsinkelser. Det skete i en uge, hvor ShippingWatch kunne fortælle, at Norden har instrueret kaptajner i at fabrikere falske logbøger, mens Maersk Supply Service fik bødestraf for dramatisk skibsforlis.
Megaskibet Ever Given stødte tirsdag i denne uge på grund i Suez-kanalen, hvor det siden har blokeret for skibstrafikken og skabt store forsinkelser for rederier og skibe. Myndighederne sætter nu sin lid til, at tidevand kan få det grundstødte megaskib fri i Suez-kanalen. Over 200 skibe ligger indtil videre i kø, skrev ShippingWatch fredag.
Norden har instrueret kaptajner i at fabrikere falske logbøger
Foto: PR / Norden
ShippingWatch kunne i denne uge fortælle, at Nordens tankreder i årevis har instrueret kaptajnerne på rederiets skibe i at skrive falske logbøger og male skibets navn over for at hemmeligholde ture til Israel. Rederiet kalder selv det, der er foregået, "forkert og uacceptabelt."
Søfartsstyrelsen vil undersøge sagen nærmere, mens Nordens formand Klaus Nyborg på en generalforsamling torsdag betegnede instrukserne som "upassende".
Dramatisk forlis giver bøde på 150.000 kr. til Maersk Supply Service
Foto: Privatfoto / Den Maritime Havarikommission
Offshorerederiet Maersk Supply Service fik i denne uge en bøde på 150.000 kr. af dansk politi for et forlis af to skibe, der sank ud for Frankrigs kyst i december 2016. Meldingen kom efter, at de danske myndigheder igennem flere år har undersøgt forliset af de to skibe, da de var på vej til ophugning.
"Alle, der ser på det her, kan hurtigt blive enige om, at vi skulle have valgt en anden fremgangsmåde. Kunne vi skrue tiden tilbage, ville vi gøre det, og så ville vi gøre det på en helt anden måde," sagde topchef Steen S. Karstensen efterfølgende til ShippingWatch.
Om Unifeeders opkøb, Klaveness-topchef om nye CO2-regler, ATP roser Maersk for "kvalitetsløft" og kritiserer formands løn, regnskab fra J. Lauritzen og Blue Water, fusion i drilling.
Selv om oliepriserne er steget markant efter sidste års corona-relatede dyk, er problemerne ikke nødvendigvis ovre for operatørerne, mener Woodmac-analytiker.
Havnemyndigheden i Singapore støtter et forslag om at etablere et center for dekarbonisering. Centeret skal skabe rammerne, hvor aktører kan koordinere og implementere løsninger, der kan være med til at reducere shippings CO2-udledning.
Maersk Drilling har landet en ny kontrakt på det brasilianske offshoremarked. Boreselskabet opgør værdien af aftalen til 34 mio. dollar, og arbejdet sættes i gang i 2022.