Vigtige miljødagsordener var på spil på sidste uges MEPC-møde i London, mens nogle af verdens største speditører over for ShippingWatch satte ord på deres vækstambitioner inden for søfragt. Og så faldt der dom i sag mellem en eks-partner og Endofa.
ShippingWatch var til stede på ugens MEPC-møde i London, hvor flere vigtige miljøspørgsmål var på dagsordenen. Fredag vedtog medlemslandene blandt andet et forbud mod højsvovlsbrændstof på skibe, medmindre en scrubber er installeret.
De store speditørvirksomheder DSV og Kuehne+Nagel har begge fremlagt regnskab, men deres ambitioner for den videre vækst for søfragt er vidt forskellig. Økonomidirektør i DSV Jens Lund er glad for selskabets 4 pct. vækst i årets tredje kvartal, hvilket er 1 pct. mere end markedet. Hos Kuehne+Nagel regner Otto Schacht, Executive Vice President, med at vokse dobbelt så hurtigt som markedet.
I takt med at der er færre og færre store skibe ledige, er containerrederierne villige til at betale skyhøje priser for at chartre skibe, som først leveres i 2025.
Rederiet, som Mærsk solgte i en milliardhandel sidste år, forventer nu at tjene omkring en mia. kr. på driften. Det sker efter et år med store forandringer.
Når Mærsk indleder sin alliance med Hapag-Lloyd næste år, skal de resterende tre medlemmer af The Alliance have en plan for at kompensere for tyskerne.