ShippingWatch

Kapitalfonden Altor kan se enden på ejerskabet af Wrist

Kapitalfonden, der ikke mindst er kendt for sit salg og børsnoteringen af OW Bunker, kan nu også se enden på sit ejerskab af Wrist Ship Supply, engang en del af OW. ShippingWatch har interviewet partner i Altor, Søren Johansen.

Wrist Ship Supply
Foto: Wrist Ship Supply

Kapitalfonden Altor øjner en ende på sit ejerskab af skibsforsyningsselskabet Wrist Ship Supply. I mere end 11 år har Wrist Ship Supply været ejet af kapitalfonden, men inden for få år skal selskabet have en ny ejer.

Det fortæller partner i Altor Søren Johansen til ShippingWatch.

"Er det sandsynligt, at vi stadig er ejere i 2021? Det er det nok ikke," siger Søren Johansen.

Han afviser dog, at Altor aktuelt har planer om at sælge Wrist Ship Supply, ligesom kapitalfonden heller ikke har udpeget en rådgiver.

"Vi har ingen konkrete planer lige nu. Men det er nok i det interval, at det giver mening at sige, at nu er virksomheden et sted, hvor den rejse lige så fint kan fortsætte med nogle andre end os," siger Søren Johansen.

Er det sandsynligt, at vi stadig er ejere i 2021? Det er det nok ikke.

Søren Johansen, partner i Altor

Kapitalfonden opkøbte og udskilte i 2007 Wrist Ship Supply fra OW Bunker, som Altor førte på Børsen i 2014, og som kollapsede syv måneder senere i det, der er beskrevet som en af de største børsskandaler i nyere tid i Danmark.

Wrist Ship Supply er med en markedsandel på 9 pct. verdens største selskab i ship supply-markedet. De største konkurrenter er japanske Fuji Trading, der er store i Asien, samt Seven Seas, der er store især i Dubai og Spanien.

Krise og it-investering

11 år efter opkøbet er Wrist Ship Supply stadig på hænderne af Altor. Og 11 år er lang tid - især for kapitalfonde, som typisk har en tidshorisont på sine investeringer på mellem tre og syv år. Det gælder også for Altor, selvom kapitalfonden ifølge Søren Johansen i gennemsnit har solgt sine virksomheder efter ca. otte år.

Søren Johansen peger på, at det lange ejerskab skyldes en cocktail af flere forhold.

"Der har hele tiden været nye, spændende muligheder, hvor vi har kunnet bidrage som ejere. Eksempelvis med store opkøb," siger han.

En del af forklaringen er samtidig de seneste års generelle krise i shipping og i særdeleshed i offshoresektoren, som har været hårdt ramt af olieprisens kollaps i 2014.

"De sidste par år har kunderne også haft det rigtig svært, så det har måske heller ikke været det rigtige tidspunkt at sælge på," siger Søren Johansen, som samtidig fortæller, at Wrist er i gang med en stor it-implementering, som bl.a. skal digitalisere selskabets tilbud til kunderne.

"Det kan lyde banalt, men sådan nogle it-opgraderinger stiller ret store krav til ledelsen og organisationen. At kaste en salgsproces ned over også, er måske også at stramme buen for meget."

altor.jpg
Søren Johansen, partner i Altor.

Søren Johansen afviser, at sagen om OW-Bunker, hvor han har været afhørt i straffesagen mod den tidligere OW Bunker-chef Lars Møller og en række investorer har stævnet Altor, har haft betydning for kapitalfondens exit-planer for Wrist Ship Supply.

"OW-sagen har ikke spillet ind på Wrist-overvejelserne. Men den har været ubehagelig i mange sammenhænge, men både vi og kunder har været gode til at holde det adskilt, også dengang det for alvor smældede om OW Bunker i medierne," siger han.

Heller ikke investorerne i Altors fond, hvor Wrist Ship Supply er placeret, presser på for et salg, siger han.

"Der er ikke noget pres fra investorerne for en exit. Vi er i fin dialog med vores investorer om, hvad vi ser som en rimelig tidshorisont."

Flere opkøb på agendaen

Når Søren Johansen nævner 2021 som en sandsynlig bagkant for ejerskabet, skyldes det, at Wrists nuværende strategi skal kulminere til den tid. Her skal omsætningen, som i 2017 var på 4,1 mia. kr., været øget med 50 pct. til godt 6 mia. kr. Væksten skal komme fra dels opkøb, dels organisk vækst.

Wrist Ship Supply voksede i 2016 med opkøbet af selskabet Garrets, og i juni opkøbte selskabet konkurrenten Klevenberg. Ifølge ShippingWatchs oplysninger har Klevenberg en omsætning på lige under en halv milliard kr., og derfor har Wrist fortsat et godt stykke vej til at indfri målsætningen. Både Altor og topledelsen i Wrist Ship Supply har da også varslet, at de næste tre år gerne skal byde på flere opkøb.

"Vi kigger i hele verden. Vores track record har vist, at vi er en troværdig og god køber. Så vi er i dialog med mange a la Klevenberg, men jeg kan ikke sige noget om, hvornår det eventuelt ender med transaktioner," siger Søren Johansen.

Tilbage i 2016 blev Wrist presset på bundlinjen, mens 2017 blev bedre end året før med en omsætning på 4,1 mia. kr. og et nettooverskud på 86 mio. kr. Alligevel var væksten ikke helt så høj som tidligere. En væsentlig del af forklaringen var ifølge Søren Johansen shippings generelle udfordringer.

Væksten blev væk

"Den vækst, vi har været vant til at se, har ikke været der, men på den anden side må man huske på, at næsten endnu mere end finanskrisen har 2016 og 2017 været enormt barske for shipping, mens olie og gas nærmest har været lukket ned. Så det er naturligt, at når kunderne har det svært, går det udover væksten," siger han.

2018 skulle dog gerne overgå sidste år. En væsentlig forskel i år er samtidig, at olieprisen er steget og efterhånden har stabiliseret sig et stykke over 70 dollars per tønde. Det gavner Wrist, som lever af at servicere selskaberne og deres ansatte.

Typiske rederiforeninger er ikke klassiske investeringer for os, men en anden servicerelateret virksomhed kan man sagtens forestille sig, at vi går ind i.

Søren Johansen, partner i Altor

"Men det er ikke sådan, at når olieprisen stiger, så stiger omsætningen hos Wrist. Der er en forsinkelse. Det skal først oversættes til, at olieselskaberne rent faktisk begynder foretage reelle investeringer," fortæller Søren Johansen, som forventer, at effekterne af en stigende oliepris først mærkes i Wrist i 2019 og 2020, hvis prisniveauet vel at mærke holder ved.

På trods af OW Bunker-sagen og krisen i shipping har Altor ikke afskrevet branchen, når kapitalfonden i fremtiden går på opkøb.

"Typiske rederier er ikke klassiske investeringer for os, men en anden servicerelateret virksomhed kan man sagtens forestille sig, at vi går ind i," siger Søren Johansen.

Wrist Ship Supply vil købe flere selskaber før 2021

Wrist Ship Supply går sammen med konkurrent

Wrist Ship Supply i fremgang trods svære markedsvilkår

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere