Det er ikke teknologien, der står i vejen for at få nedbragt shippings udledning af CO2.
Det melder Danske Maritime ud i en uge, hvor CO2 er på dagsordenen i IMO, og hvor alle verdens lande skal forsøge at komme videre med en køreplan for, hvordan shipping skal nedbringe sit CO2-udslip frem mod 2050.
"Teknologien er til stede, så der er ingen undskyldninger baseret på teknik for ikke at have så høje klimaambitioner som muligt. Det er bare at komme i sving," siger adm. direktør Jenny N. Braat, Danske Maritime.
Brancheorganisationen er tilstede på mødet i IMO denne uge og mener, at der også blandt industrien er vilje til at sænke shippings udledning af CO2.
Ny klimakamp blæses i gang i IMO næste uge
Industrien i form af hovedsageligt rederierne er ellers i denne uge blevet massivt kritiseret for at lobbye for at sænke processen mod at sætte et klimamål for shippingindustrien.
"Det internationale samfunds ønsker om at adressere den globale opvarmning kom frem ved allerede Parisaftalens indgåelse i 2015. Dele af den internationale skibsfart har da også erkendt nødvendigheden af at opnå bæredygtige løsninger, og vi som industri kan sagtens mærke en vilje til, at skibsfarten også skal levere sin del til nedbringelse af niveauet af drivhusgasser i atmosfæren," siger Michael Prehn, der er underdirektør i Danske Maritime og deltager på mødet i IMO som en del af den danske delegation.
Her er skurke og dukse i klimakampen
Shippingindustrien: Vi arbejder aktivt for miljøet
Rederiers stærke lobby anklages for at bekæmpe CO2-krav