ShippingWatch

Statoil indgår kontrakter, selvom udbygning mangler grønt lys

Det norske olieselskab Statoil vil tegne milliardkontrakter for udbygning af oliefeltet Johan Castberg, selvom det norske Stortinget ikke har godkendt planen. Politikere vil ændre ordning, skriver Aftenposten.

Foto: Kåre Spanne/Statoil

Norske politikere vil gøre op med en ordning, som betyder, at olieselskaber kan uddele kontrakter for milliarder, før en udbygning af et oliefelt overhovedet er godkendt. Det skriver den norske avis Aftenposten.

I statsbudgettet for 2018 gør Olje- og energidepartementet det klart, at man arbejder på at give Statoil samtykke til at indgå væsentlige kontrakter, før plan og drift (PUD) er godkendt af det norske Storting.

Det har det norske olieselskab brug for, for at få en god og effektiv feltudbygning, skriver Aftenposten om det store oliefelt Johan Castberg, hvor planen for en udbygning endnu ikke er godkendt.

Men den ordning (PUD) bør ifølge Espen Barth Eide fra oppositionspartiet Arbeiderpartiet, fraktionsleder i Stortingets miljø- og energikomite, revurderes.

"Det betyder, at regeringen binder Stortinget op på køsninger, som kan have store konsekvenser for lokale interesser, miljø og andre industriintersser. Det bør og være i industriens egen interesse, at man har gode processer, som giver tillid hos befolkingen," siger han til Aftenposten.

Også oppositionpartiet Sosialistisk Venstreparti samt regeringens støtteparti Venstre vil have ordningen revurderet. Fra Venstre lyder det, at ordningen kun skulle bruges undtagelsesvis.

Ifølge Statoil selv regner man med at tildele kontrakterne inden 1. november. Olje- og energidepatementet skriver, at alle kontrakter, der bliver indgået før plan og drift er behandlet, skal have en klausul om annulering.

Statoil borer sig til ny skuffelse i Barentshavet  

Castberg-felt nærmer sig endelig investeringsplan 

Castberg-felt kan give milliarder til norske leverandører 

Mere fra ShippingWatch

Ugens bedste historier på ShippingWatch

Maersk og 22 andre rederier fik bøder af Sydkoreas konkurrencemyndighed, tank- og tørlastrederiet Norden vil stadig købe ”sorte” skibe, og Hafnia kan få svært ved at finansiere skibskøb fra konkurrent.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs