Sydkoreansk værft skal bruge 70 ordrer for at genåbne

Faldende ordrer fik i sommer Hyundai Heavy Industries til at lukke et af sine værfter. Det kræver en ordrebog på mindst 70 nye skibe at kunne genåbne, sagde vicebestyrelsesformand for nylig.
Foto: Hyundai Merchant Marine
Foto: Hyundai Merchant Marine

Der er lang vej mod at få genåbnet Hyundai Heavy Industries andet værft Gunsan, som den sydkoreanske gruppe var nødsaget til at lukke midlertidigt ned i sommer.

Det understregede vicebestyrelsesformand Kwon Oh-gap for nylig under et møde med sydkoreanske politikere.

Ifølge Fairplay sagde han, at der brug for en ordrebog på mindst 70 skibe om året for at kunne forsvare en åbning. Det kan tidligst nås i 2019, lød det.

Selvom værftet for nylig har vundet flere ordrer med blandt andet med ordren på op mod 15 tørlastgiganter, der skal bygges til Polaris Shipping, så er det langt fra nok. Ordrebogen er fortsat betydeligt mindre end tidligere år.

"Da det så bedre ud bygge HHI mellem 100 og 120 skibe med en ordrebog på 2.300 skibe. Men i øjeblikket er ordrebogen bare 75 skibe, og i år har nye ordrer ikke været mere end 30 skibe," sagde han ifølge Fairplay og afslog at kunne rykke de nyeste ordrer til Gunsan.

Hvis selskabet bliver ved med at drive forretningen på Gunsan, vil det koste tab på mere end 88,24 mio. dollars, understregede viceformanden.

Sydkoreas værfter haler ind på konkurrenter i Kina 

Medie: Polaris Shipping i milliardordre på tørlastgiganter 

Sydkoreansk storværft får grønt lys til opsplitning 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også