ShippingWatch

Udskydelse af regler for ballastvand knækker leverandør

Oceansaver, den norske producent af ballastvandsystemer, er gået konkurs. Selskabet er et af kun fire selskaber i verden, som har en vigtig typegodkendelse på sit system til rensning af ballastvand. IMO's langsommelighed får skylden.

Foto: Carlos Osorio/AP/Polfoto

Det langstrakte arbejde med at indføre ballastvandkonventionen kræver nu sit første store offer blandt leverandørerne.

Efter at have tabt 800 mio. norske kr. siden opstarten i 2003, bliver tæppet trukket væk under det norske selskab Oceansaver.

Forklaringen er ifølge selskabet selv, at de internationale regler for ballastvand er blevet udskudt flere gange, selvom de blev vedtaget for 13 år siden.

Selvom selskabet har været godt positioneret med overlegen teknologi for rensning af ballastvand, er de internationale krav til rensning blevet udsat en række gange

Haakon Jensen, Investinor, ifølge Finansavisen
Den norske leverandør af systemer til rensning af ballastvand er ellers et af kun fire selskaber i verden, som har en vigtig, amerikansk typegodkendelse, der tillader brugen af netop selskabets system i amerikanske farvande.

Men efter flere tabsgivende år og forsinkelsen af reglerne giver selskabets investorer – det norske statslige investeringsselskab Investinor samt BW Ventures – nu op.

Så sent som i sidste uge har investorerne været i diskussioner med mulige købere, og selskabet er blevet tilbudt uden vederlag og med frisk kapital, uden at en løsning kunne landes.

"Oceansaver har haft udfordringer og tabt penge igennem mange år. Selvom selskabet har været godt positioneret med overlegen teknologi for rensning af ballastvand, er de internationale krav til rensning blevet udsat en række gange," siger chef for Investinor, Haakon Jensen, til Finansavisen.

Krav udskudt flere gange

Med undtagelse af 2004, hvor selskabet landede et nulresultat, har selskabet haft underskud hvert eneste år siden opstarten ifølge Finansavisen.

Ballastvandkoventionen blev vedtaget i IMO-regi helt tilbage i 2004, men der skulle gå hele 13 år, før den trådte i kraft 8. september i år. For flere gange er konventionen blevet skubbet længere ud i fremtiden, og under mødet i IMO's miljøkomite tidligere på året blev deadline for implementeringen så igen trukket ud.

Udover Oceansaver er svenske Alfa Laval, norske Optimarin og kinesiske Sunrui Marine Environment Engineering de selskaber, som indtil videre har fået en blåstempling af den amerikanske kystvagt US Coast Guard.

ShippingWatch forsøger at få en kommentar fra Oceansaver.

Desmi om forsinkelse: "Det er meget uheldigt for miljøet og for IMO"

Alt tyder på en udskydelse af krav til ballastvand

Leverandører bekymrede før skæbnemøde i IMO

Store rederier splittet om udsættelse af ballastvand

Redere og producenter i åben krig om ballastvand

IMO's tøven på ballastvand koster hos leverandørerne

 

Forsiden lige nu

Sirius-sag kan trække ud i årevis: "Det er komplekst"

Tre uger efter det sidste retsmøde venter Sirius Shipping fortsat på en afgørelse i sagen om brud på udlændingeloven. Der kan dog gå flere år, før sagen bliver afgjort, hvis den ender med at blive sendt videre til EU-Domstolen.

Her er ugens vigtigste historier på ShippingWatch

Ugen på ShippingWatch bød på flere Maersk-overskifter med kapitalmarkedsdag og nye oplysninger om Hamburg Süd. Samtidig præsenterede J. Lauritzen regnskab, mens erhvervsminister Brian Mikkelsen (K) kom med en markant kritik af sydkoreansk statsstøtte.

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere