Her er Boeing, Maersk og DTU's bud på fremtidens svovlefterforsker

Studerende fra Danmarks Tekniske Universitet har arbejdet sammen med blandt andre Boeing og Maersk om at finde fremtidens bud på, hvordan skibsfartens svovludledning bedst overvåges. Onsdag aften blev vinderen fundet.
Det vindende hold af svovldysten sammen med Niels Bruus, Maersk Lines chef for fremtidige løsninger for flådehåndtering og teknologi. | Foto: Kaare Smith/DTU
Det vindende hold af svovldysten sammen med Niels Bruus, Maersk Lines chef for fremtidige løsninger for flådehåndtering og teknologi. | Foto: Kaare Smith/DTU

Hvordan overvåges skibsfartens svovludledning bedst, når de nye miljøkrav træder i kraft i 2020?

Det spørgsmål har DTU-studerende sammen med Maersk, Boeing, Søfartsstyrelsen og Mijøstyrelsen forsøgt at besvare via konkurrencen "SOx Challenge," som er sponsoreret af Den Danske Maritime Fond.

Onsdag aften blev vinderen så fundet, efter seks hold af DTU-studerende fremviste deres bud for et dommerpanel.

Det vindende bud - som blev leveret af Jens Moll-Elsborg, Hannelore Peeters, Lina Barsøe Christensen og Rasmus Korslund Schlander -  lyder på en totrinsløsning, der ser på såvel svovlaflejringer i skorstenen som skibes overvågning af hinanden, når de er undervejs.

"Førstepladsen gik netop til ovennævnte løsning baseret på, at handelsskibe med et enkelt system kan måle emissioner fra andre forbipasserende skibe under sejladsen. Disse målinger sendes automatisk til myndighederne i det målte skibs næste havn. Her vil anden del af løsningen blive sat i værk, som går på at svovl aflejres i den sod, som sætter sig i skibets skorsten, og det kan bruges som yderligere bevis på evt. overtrædelser. Holdet bag denne idé blev fremhævet for en helstøbt løsning med flere innovative elementer," skriver Søfartsstyrelsen på deres hjemmeside om vinderideen.

Skal sikre håndhævelse

De studerende har i løbet af konkurrencen netop arbejdet med virksomhederne og styrelserne for at løse udfordringen med at finde frem til svovlsyndere, som ofte bliver udpeget som et kommende problem af skibsfarten, når miljøkravene træder i kraft.

Hos Maersk Line kommenterer Niels H. Bruus, Maersk Lines chef for fremtidige løsninger for flådehåndtering og teknologi om konkurrencen:

"Kun igennem sådanne ideer kan der sikres en robust og effektiv håndhævelse, særligt på åbent hav. Det er på ingen måde en let opgave at sikre tilstrækkelig håndhævelse af de globale regler, men Maersk er klar til at spille en rolle, når det drejer sig om at sikre lige konkurrencevilkår for erhvervet."

Også det europæiske søsikkerhedsagentur EMSA var en del af konkurrencen, idet at agenturen var repræsenteret i dommerpanelet.

De tre bedst placerede hold af studerende blev alle belønnet med et kontant beløb.

PHD-projekt bag ny teknologi fra MAN Diesel & Turbo 

Rederiforeningen vil svovl-fusk til livs

Kongsberg: Her er de fire største trends for digital shipping 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også