PHD-projekt bag ny teknologi fra MAN Diesel & Turbo

Et erhvervs PHD-projekt, der skulle forbedre teknologien, som begrænser udledningen af NOx, betyder, at der er skabt helt ny software, som MAN Diesel & Turbo begynder at benytte skibsmotorer i år. Problemet var "sort røg."

Resultatet af den unge erhvervs PHD-forsker Kræn Vodder Nielsens arbejde bliver nu til konkret software hos den dansk-tyske maskinproducent MAN Diesel & Turbo.

”NOx reduceres bl.a. med EGR-teknologi. Regulatoren til EGR-teknologien betød dog, at der blev skabt sort røg i forbindelse med kraftige accelerationer af skibet, hvilket er uønsket og derudover kan skade motoren. Den sorte røg kunne fjernes ved at manøvrere skibene anderledes, men vi ville gerne bevare de nuværende sejlegenskaber og i stedet løse problemet på en anden måde”, forklarer Head of Emission Control Casper Hededal Svendsen, MAN Diesel & Turbo.

Derfor henvendte virksomheden sig til DTU, der koblede Kræn Vodder Nielsen på projektet, og resultatet kommer nu til at indgå som helt ny software i produktionen.

Udover DTU Elektro indgik Linköping Universitet, som er ekspert i motorer til biler og lastbiler også i projektet.

”Skibsmotorer er dog meget anderledes, bl.a. er det to-takts motorer og ikke fire-taktsmotorer, så det var ikke muligt bare at kopiere tilgangen fra bilmotorer. Jeg har i stedet koncentreret mig om at udvikle en ny metode, der passer bedre til skibsmotorer”, oplyser Kræn Vodder Nielsen i en pressemeddelelse fra DTU.

”Jeg fandt ud af, at de daværende akademiske metoder til udvikling af styring af en skibsmotor med EGR-teknologien var for komplekse. Det blev derfor hurtigt klart for mig, at jeg var nødt til at udvikle en simpel model, der kun omfatter den kritiske del af systemet, som vi ønskede at forbedre. Derfra udviklede vi en ny styring, der koordinerer recirkulering og brændstofindsprøjtning uden at kræve for meget tuning af andre dele af systemet”, tilføjer han.

Forskeren udviklede en ny reguleringsteknik, som er testet på et par skibsmotorer undervejs i projektet, og som fjernede den sorte røg, uden at det gik ud over skibets manøvreevne.  

Kræn er nu ansat på MAN Diesel, hvor han deltager i den endelige klargøring af softwaren, som fra slutningen af året implementeres på nye skibsmotorer.

Østersøen og Nordsøen tættere på at blive NOx-frie

Bulc opfordrer IMO til løsning på svovl og CO2 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også