Værfters kæmpegæld kan give flere asiatiske krak i 2017

De store sydkoreanske værfter står overfor at skulle betale massiv obligationsgæld tilbage i løbet af næste år. Nogle af værfterne kan få svært ved at tilbagebetale gælden, vurderer analytikere.
Foto: Thorbjørn Hansen
Foto: Thorbjørn Hansen
AF JUNG PARK, BLOOMBERG

Som om investorer i Asiens udfordrede obligationsmarked ikke allerede har nok at slås med, er der nu stigende bekymring om, hvorvidt de sydkoreanske værfter vil være i stand til at tilbagebetale de rekordstore gældsposter, der udløber i det kommende år.

Afkastet på obligationer i Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering (DSME) og Samsung Heavy Industries er skudt i vejret i år. De fire største koreanske værfter har i alt 2,3 bio. won, eller omkring 1,9 mia. dollars, i obligationer, der udløber næste år – den højeste sum i Bloombergs data i perioden fra 1997 til i dag. Nogle af værfterne kan få svært ved at tilbagebetale gælden uden hjælp fra staten eller moderselskaber, vurderer analysehusene HMC Investment Securities Co. og NH Investment & Securities Co.

Hjælp nødvendig fra moderselskaber

Obligationsproblemet øger nervøsiteten på Asiens gældsmarked, hvor antallet af kinesiske konkurser er steget til 28 i år fra syv i 2015, og urolighederne spreder sig i Singapore, efterhånden som de svage råvaremarkeder slår igennem. Hanjin Shipping søgte om konkursbeskyttelse tidligere i år, og indtægterne er kommet under pres hos Sydkoreas største værfter, herunder Hyundai Heavy Industries og Hyundai Mipo Dockyard sideløbende med en lav oliepris og stigende konkurrence fra Kina.

"Reelle bekymringer om værfternes gæld vil blive mere tydelige næste år, efterhånden som forfaldsdatoerne rykker nærmere," siger Kim Jin-young, kreditanalytiver ved HMC Investment i Seoul.

"Daewoo får brug for en yderligere livslinje fra statsbankerne, og selskaber som Samsung Heavy kan få brug for hjælp fra sine moderselskaber."

Afkastet på Daewoo Shipbuildings tre-årige obligation, der forfalder i april 2017, steg med rekordhøje 13,9 pct. sidste måned og ligger fortsat på 12,4 pct. høj i forhold til 8,4 pct. for et år siden, viser Bloombergs data. Samsung Heavys fem-årige obligation, der forfalder i februar, så sit afkast stige til 3,3 pct. i sidste måned fra 2,6 pct. tilbage i februar.

Daewoo gør sit bedste for at rejse tilpas likviditet til at betale obligationerne, og værftet er i den forbindelse i gang med at sælge ikke-essentielle aktiver, herunder datterselskaber og ejendom, siger en talsmand, der ikke ønsker at stå frem med navn. Samsung Heavy vil have nok penge til at indfri obligationerne næste år efter et nyligt salg af aktier, og fordi selskabet forventer at levere en offshorefacilitet i første halvår, oplyser en talsmand for værftet.

Daewoo får brug for massiv støtte

Daewoo Shipbuilding har 940 mia. won i gæld, der modner næste år med start i april. Kontanter og kontantækvivalenter lyder på 739 mia. won, mens kortsigtede lån løber op i mere end fem bio. won, viser børsdata. Værftet ventes at modtage yderligere 2,4 mia. dollars i kapitalindsprøjtninger fra statsejede Korea Development Bank (KDB), selskabets største aktionær, samt fra Export-Import Bank of Korea.

Kapitalindsprøjtningerne vil sandsynligvis ikke være nok til at Daewoo kan håndtere sin gæld, da indtjeningen sandsynligvis vil falde næste år, vurderer Lim Jung-min, kreditanalytiker hos NH Investment.

"Selskabet vil sikkert få brug for yderligere støtte," siger Lim.

Hyundai Heavy, Daewoo Shipbuilding og Samsung Heavy har alle lidt store kvartalsunderskud i det seneste halvandet år, hvor leveringer er blevet forsinkede, og efterspørgslen på nye skibe og olieplatforme er styrtdykket.

"Kreditkvaliteten af en masse koreanske selskaber, især dem, der er følsomme overfor økonomiske cyklusser – som f.eks. værfter – vil gå tilbage næste år," siger Choi Jin-young, head of fixed income hos Mirae Asset, der forvalter i omegnen af 111 bio. won globalt set,

Hyundai Heavys aktie faldt 0,3 pct. til 148.500 won fredag i Seoul, mens Samsung Heavy faldt med 0,5 pct. til 9.430 won. Kospi-indekset var stabil, og handlen med Daewoo Shipbuildings aktie blev sat i bero tilbage i juli.

Korea Ratings, en lokal partner med Fitch, har sænket de tre værfters rating og har nu et negativt udsyn på selskaberne.

"Vi ser ikke en reel udgang på denne nedtur," siger im Bong-kyun fra Korea Ratings. Overkapaciteten i shipping vil fortsætte, og efterspørgslen på offshore vil forblive lav medmindre råolieprisen stiger til omkring 70-80 dollars, siger Kim.

Daewoo modtager stor ordre fra græsk rederi

Hyundai Heavy underskriver milliardkontrakt med Iran 

Samsung aflyser gigant-ordre 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også