Hirtshals Yard satser på ballastvandsystemer til de største rederier

Hirtshals Yard vil med i opgavebølgen af installation af systemer til rensning af ballastvand i løbet af de kommende år. Rederiet har kontrakt med en koreansk leverandør og er i dialog med de største danske rederier, fortæller adm. direktør Rasmus Brohus til ShippingWatch.

Hirtshals Yard vil have del i det milliardstore marked for systemer til rensning af ballastvand. Det fortæller adm. direktør Rasmus Brohus til ShippingWatch.

"Vi har i de seneste tre til fire år forberedt os på at gå ind på markedet for installation af systemer til rensning af ballastvand. Vi har lavet en samarbejdsaftale med den koreanske leverandør Panasia, og vi har været rundt til alle de store rederier i Danmark og gøre vores hoser grønne. Vi går ind på markedet med fuld styrke," siger han.

Ballastvand er blevet særligt interessant for det nordjyske værft, efter at konventionen om ballastvand blev endelig ratificeret i september i år, hvilket betyder, at den træder i kraft i september 2017.

"Vi har hele tiden haft en tro på, at markedet ville blive stort, men vi slår til nu, fordi timingen er der, og fordi det er vigtigt for os at stå på flere ben som værft," siger Rasmus Brohus.

Marked på 9 mia. kroner

Danmarks Rederiforening har tidligere overfor ShippingWatch skønnet, at alene de danske rederier skal bruge 9 mia. kroner i løbet af de kommende fem år på at opgradere deres skibe med systemer til rensning af ballastvand.

Panasia har endnu ikke opnået godkendelse fra den amerikanske kystvagt af systemet, der har IMO-godkendelse. Den amerikanske godkendelse forventer Panasia at få i begyndelsen af 2017, og den er vigtig, fordi de rederier, der sejler til og fra USA skal overholde reglerne fra den amerikanske kystvagt.

Rasmus Brohus vil ikke sætte konkrete tal på, hvor mange systemer, værftet går efter at installere, eller hvor stort segmentet med ballastvandsystemer skal være for værftet. Men han mener, at der ligger et betydeligt marked forude for Hirtshals Yard, der både vil arbejde med installation af systemerne på eksisterende skibe og service af systemerne.

Hirtshals Yard har i forvejen specialiseret sig i dokninger, reparationer og service for pelagiske trawlere, små og mellemstore forsyningsskibe og slæbebåde.

Panasia er en leverandør af systemer blandt en række leverandører, hvor blandt andet Wärtsilä, Alfa Laval og norske Optimarin har gjort sig gældende. Alfa Laval har tidligere skønnet, at op mod 35.000 skibe på globalt plan skal have installeret systemer til rensning af ballastvand inden for de kommende ti år.

USA godkender første ballastvandssystem 

IMO sikrer ro om ballastvandkonvention 

Regning for ballastsystemer til danske redere: 9 mia kroner 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også