IMO sikrer ro om ballastvandkonvention
![Foto: Wärtsilä](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article6339060.ece/ALTERNATES/schema-16_9/W%25C3%25A4rtsil%25C3%25A4.jpg)
IMO's miljøkomite kom i sidste uge videre på to vigtige punkter på ballastvand, da komiteen holdt møde i en hele uge og skulle lande konklusioner på blandt andet svovl og CO2.
Det første punkt var en vedtagelse af nogle retningslinjer for krav til systemer til rensning af ballastvand - de såkaldte G8 guidelines. De retningslinjer er nu vedtaget og bliver i 2019 til en såkaldt code, det vil sige obligatoriske krav, frem for en retningslinje. Det er vigtigt set i lyset af, at ballastvandkonventionen træder i kraft i september 2017.
"Vi bakker fuldt op om, at ballastvandkonventionen træder i kraft til næste år. Men kravene til systemerne har været undervejs et par år, og det var vigtigt, at IMO fik kravene på plads," siger Jesper Stubkjær, fungerende underdirektør i Danmarks Rederiforening i en meddelelse.
Det andet punkt er, at der er åbnet en diskussion i IMO om, hvorvidt ballastvandkonventionen skal gælde i de såkaldte SRA - Same Risk Areas. Spørgsmålet går på, om skibe der sejler i områder med samme havmiljø, selv om de sejler i forskellige lande, skal have installeret systemer til rensning af ballastvand. Et typisk eksempel er de færger, der sejler mellem Helsingør og Helsingborg.
"I stedet for en risikovurdering per skibsrute, som er kravet i dag, foreslår Danmark en risikovurdering for et område, hvilket vil være betydeligt mere enkelt for både redere og myndigheder at håndtere," lyder det fra Miljøstyrelsen.
På mødet sidste uge blev der altså åbnet for at bruge SRA fremadrettet, når det skal vurderes, om der skal installeres systemer til rensning af ballastvand på skibe på bestemte ruter.
Alfa Lavals CEO: Marinedivision går fri af spareplaner
Relaterede artikler
Alfa Lavals CEO: Marinedivision går fri af spareplaner
For abonnenter
Ballastvand koster gamle skibe 3000 dollars dagligt
For abonnenter
Alfa Laval får snart svar fra den amerikanske kystvagt
For abonnenter