Statsejede værfter i Kina planlægger neddrosling

Svigtende efterspørgsel får den kinesiske Chongqing-region til at lancere en omfattende plan for at fjerne en femtedel af kapaciteten på de statsejede værfter i regionen.
Cosco Container | Foto: AP/Polfoto/Arkiv
Cosco Container | Foto: AP/Polfoto/Arkiv
AF MORTEN LUND TIIRIKAINEN

Den kinesiske Chongqing-region planlægger at skære 200.000 dwt (tons dødvægt) i kapaciteten på de statsejede værfter over de kommende tre år.

Reduktionen vil i 2019 have bragt værfternes samlede kapacitet ned på 900.000 dwt, skriver Maritime News.

Nedskaleringen er en del af Chongqing-regionens treårige plan for at tilpasse produktionen til den faldende efterspørgsel fra rederierne på nye skibe. Da konjunkturerne var på sit højeste, skruede Chongqing op for værftkapaciteten til 1,6 millioner dwt, hvilket siden er faldet til 1,1 mio. dwt ved udgangen af 2015.

Chongqing-regionens ledelse har bekræftet, at værfter med "utilstrækkelige og tilbagestående faciliteter" vil være nødt til at lukke, og i stedet skal nye ordrer sendes i armene på de "førende værfter," hedder det fra regionsledelsen.

I Chongqing – der ad vandvejen ligger 2400 kilometer fra havkysten – er der ingen nævneværdige private værfter. Her er det i stedet statsejede China Shipbuilding Industry Corp (CSIC), der sidder på værftindustrien, herunder Donggang Marine Industry and Chuandong Shipbuilding Industry.

De lokale myndigheder arbejder videre for at gennemføre en reform, der indebærer en større grad af automatisering på værfterne. Dertil kommer en ambition om øget fokus på forskning og udvikling både i og udenfor shippingsegmentet. Her nævnes brancher som jernbaner og broer.

Sydkorea klar med milliardordrer som hjælp til værfterne 

Hyundai Heavys ansatte truer med storstrejke 

Sydkoreas skibsværfter fyrer flere tusinde for at overleve 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu