Investeringsselskab på vej med kæmpe LNG-ordre til Sydkorea

Et selskab bestående af canadiske og australske investorer har planer om at lægge en kæmpe ordre på LNG-skibe for mere end tre mia. dollars hos de hårdt pressede sydkoreanske værfter. Det skriver Reuters.

Der kan være rigtig godt nyt på vej til de skrantende sydkoreanske værfter, der hungrer efter nye ordrer fra en shippingindustri, der på grund af overkapacitet og rekordlave rater har sat nærmest fuld stop på bestillingen af nye skibe.

Men nu er investeringsselskabet CBI Energy and Chemical, bestående af canadiske og australske investorer angiveligt på vej med en kæmpebestilling på hele 20 LNG-skibe – og selskabet har kig på de sydkoreanske værfter til ordren, der har en værdi på op til 3,8 mia. dollars, fortæller kilder til Reuters.

CBI Energy and Chemical skriver også selv til Reuters, at man har planer om at købe flydende LNG-faciliteter til produktion og import af den flydende naturgas som del af en ambitiøs satsning på Afrika og Asien.

Den nærmest totale mangel på ordrer til værfterne har skabt lave priser på nybygninger, mens de lave LNG-priser gør det grønnere brændstof attraktivt som et alternativ til gængs skibsbrændstof og støtter op om efterspørgslen.

CBI Energy and Chemical har ifølge Reuters hyret firmaet Korea Offshore and Ship's Technology til at hjælpe med at finde værfter, der kan levere på ordren. Det er endnu ikke besluttet om ordren skal koncentreres hos et eller to værfter, eller om der skal indrages flere værfter.

De nye skibe vil have kapacitet på 120.000 til 175.000 kubikmeter, og det første skib ventes leveret i 2019. Herefter ventes de resterende 19 skibe at støde til en ad gangen hver anden eller tredje måned.

Sydkoreas tre største værfter – Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering, Hyundai Heavy Industries og Samsung Heavy Industries – kom ud af 2015 med et samlet underskud på 7,6 mia. dollars.

DSME ser lys for enden af tunnellen 

Saudi-Arabien vil investere milliarder i kæmpeværft 

Avance Gas forlader LNG-transport 

Fearnley: Sådan kommer det til at gå shippings segmenter 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også