Danske værfter og leverandører ser vækst i 2016

Den historisk store handelsflåde og en række miljøkrav til den internationale skibsfart i de kommende år skaber vækst i den danske maritime industri. Men de rette rammevilkår er ikke til stede, advarer Danske Maritime.

En historisk stor handelsflåde og skærpede miljøkrav til skibsfarten vil trække væksten i vejret i den danske maritime industri, værfter og leverandører. Sådan lyder udsigterne fra Danske Maritime i forbindelse brancheorganisationens årsrapport, der offentliggøres i morgen onsdag.

Den maritime industri står for 30 procent af bruttoværditilvæksten i Det Blå Danmark. Udstyrsindustrien har i de senere år oplevet den markant højeste produktivitetsvækst blandt de blå erhverv og i forhold til den samlede danske industri, som lå på 1,2 procent, mod en gennemsnitlig produktivitetsvækst på 6,5 procent i den maritime industri, skriver organisationen.

Maritim industri og værfter har 43.000 ansatte og en produktionsværdi på 91 mia. kroner.

Norsk devaluering vil presse danske værfter i 2016

"Desværre er den globale konkurrence ikke lige for alle, for det danske system lever i en glaskuppel," understreger adm. direktør Jenny N. Braat og formand Thomas S. Knudsen i årsberetningen, og de efterlyser blandt andet finansieringsvilkår, håndtering af offentlige udbud og tilsvarende skatteordninger som i de lande, de danske maritime virksomheder konkurrerer med.

"Nye beregninger viser, at de samlede skatter fra den maritime industris virksomheder og medarbejdere beløber sig til 6,9 mia. kr. Men vækst og beskæftigelse i Danmark er afhængig af de rette rammevilkår, og er de ikke til stede, vil væksten og beskæftigelsen i stedet stige i verden omkring os," siger Jenny N. Braat.

Kina og Sydkorea oplever som de største skibsbygningsnationer drastiske fald i nye ordrer, mens det ifølge Danske Maritime går fremad i Europa på nogle områder. Samtidig har de europæiske maritime udstyrsproducenter en global markedsandel på 52 procent, og heraf har de danske leverandører cirka ti procent.

Så mange beskæftiger det blå erhvervsliv i Danmark 

Udover den aktuelt store globale handelsflåde, der skal vedligeholdes og opgraderes, er det især fremtidens miljøkrav til udledning af svovl, kvælstof, CO2 og rensning af ballastvand, der forventes at skabe vækst på værfterne og blandt leverandørerne.

Danske Maritime offentliggør sin årsberetning på organisationens årsmøde i morgen onsdag den 20. april.

Fayards ejer holder armene nede efter rekordoverskud 

Fayard lander rekordresultat for 2015

Christina Ørskov: 2016 ser dystert ud for værfterne

Vestergaard må fyre medarbejdere for første gang 

"Væk med blå overimplementering"

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også