Analytikere: Svage markeder svinger uden om DSV

Selvom markedsforholdene ikke har været alt for gunstige, så er der udsigt til en pæn fremgang i indtjeningen i tredje kvartal for transport- og logistikkoncernen DSV, når det onsdag morgen kommer med regnskab for tredje kvartal.
Foto: Stine Bidstrup
Foto: Stine Bidstrup
AF RITZAU FINANS

Der er udsigt til pæn fremgang hos den danske transport- og logistikgigant DSV, når selskabet kommer med regnskab for tredje kvartal onsdag. Det til trods for, at markedsforholdene ikke har været alt for gunstige.

Aktieanalytikerne venter, at omsætningen - med god hjælp fra en styrket dollar - stiger 6,6 pct. til 13,1 mia. kr., mens driftsoverskuddet før særlige poster vokser 11 pct. til 808 mio. kr. Det viser et estimat indsamlet af Ritzau Estimates blandt ni analytikere.

Forud for regnskabet har analytikere og investorer kunnet læse regnskaber fra de to konkurrenter Panalpina og Kuehne+Nagel.

Og ifølge Jyske Bank har der - trods et lidt svagt regnskab fra Panalpina - været positive tendenser at læse, som formentlig vil betyde et stærkt regnskab fra DSV med en pæn overskudsgrad, selvom markedet for sø- og luftfragt har været meget svingende i kvartalet.

"Begge DSV's schweiziske konkurrenter nævnte, at de fortsat volatile containerrater i 3. kvartal gav mulighed for øgede marginer, mens vækst i salg af øvrige serviceydelser også bidrog positivt," skriver bankens senioraktieanalytiker Frans Høyer, der samtidig peger på, at Panalpinas svage regnskab skyldtes interne forhold.

I DSV's luft- og søfragtsdivision, Air & Sea, der i 2015 har været koncernens store indtjeningsmuskel hjulpet af den styrkede dollar, er der også i tredje kvartal lagt op til stor fremgang.

Prøv ShippingWatch gratis og få adgang til alle artikler i 40 dage

Her venter analytikerne et løft i omsætningen på knap 250 mio. kr. til 5910 mio. kr., mens driftsoverskuddet ses vokse 17,2 pct. til 510 mio. kr.

Hvis man ser væk fra sø og luft, så har det europæiske marked fra vejtransport, som fortsat er DSV's største forretningsområde målt på omsætning, i en årrække været præget af lav vækst og stor konkurrence.

I forbindelse med seneste regnskab meldte DSV dog, at der så småt var lys at spore for enden af tunnelen. Sydbank vurderer, at markedet i Europa fortsat er til den svage side, men at DSV alligevel har været i stand til at øge sit forretningsomfang i månederne juli, august og september.

Det synes også at være billedet hos aktieanalytikerne generelt. I Road-divisionen er der således udsigt til en fremgang i omsætningen på 2,5 pct. til 6134 mio. kr., mens driftsoverskuddet ifølge forventningerne vil stige med 5,4 pct. til 234 mio. kr.

"Det europæiske marked for landtransport er stadig svagt, men vi forventer, at DSV's stærke markedsposition sætter selskabet i stand til at vinde yderligere markedsandele, skriver senioranalytiker Jacob Pedersen fra Sydbank i en optakt.

DSV køber UTI Worldwide for 9 milliarder kroner 

Han vurderer desuden, at DSV kan komme med en mindre præcisering af de finansielle forventninger til hele året. Det danske selskab regner med et driftsoverskud før særlige poster på 2850-3000 mio. kr.

Jacob Pedersen tror på, at DSV muligvis kan løfte bunden af det interval til 2900 mio. kr.

"Vi er dog ikke overbeviste om, at selskabet rykker på toppen af prognoseintervallet, selv om vi ser gode muligheder for, at DSV's indtjening lander meget tæt på," skriver Jacob Pedersen.

DSV annoncerede i starten af oktober opkøbet af den amerikanske konkurrent UTI Worldwide, som det danske selskab betaler 9 mia. kr. for.

Den danske transportgigant mangler fortsat at løfte sløret for, hvad det har af konkrete planer for sammenlægningen. Analytikerne venter dog ikke, at der kommer banebrydende nyheder om opkøbet i forbindelse med regnskabet.

Kapitalfond stejler over DSV's købstilbud 

Maersk og DSV baner sig vej til Afrika 

DSV-rival har vigende overskud efter valutamodvind 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også