Leverandører frygter videnstab uden skattefrihed for montører

Maritime leverandører frygter at tabe innovationsevne, hvis politikerne ikke giver deres skibsmontører skattefrihed til søs. Det skriver Børsen.
Foto: MHI Vestas Offshore Wind
Foto: MHI Vestas Offshore Wind

Danske Maritime frygter, at Danmark går glip af vigtig innovation, hvis skibsmontører ikke inkluderes i en eventuel kommende skattebegunstigelse under forhandlinger om finansloven. Det skriver Børsen mandag.

Begrundelsen er, at det danske skatteniveau gør det for dyrt at have skibsmontører på danske vilkår, fordi skibsmontørerne skal kompenseres for mange og lange arbejdsdage til søs, når de rejser rundt i verden og servicerer eller planlægger udstyr til skibe.

Når der ikke bliver ansat flere danske medarbejdere med base i Danmark, går branchen også glip af den vigtige viden og innovation, som skibsmontørerne tager med hjem igen. Men det vil man kunne rette op på med en skattefritagelse, siger Peter Nørgård, teknisk direktør i Vestergaard Marine Service i Frederikshavn, til Børsen.

"Det vil være med til at sikre, at vigtig viden ude fra skibene kommer hjem til de danske underleverandører til skibsindustrien," siger Peter Nørgård.

Ikke alene tabes arbejdspladserne i sig selv, også de indsigter og erfaringer, der gøres ombord, mistes, når man hyrer billigere udenlandsk arbejdskraft, understreger han.

Prøv ShippingWatch gratis og få adgang til alle artikler i 40 dage

Overfor Børsen afviser skatteminister Karsten Lauritzen (V) en skattefritagelse i form af den såkaldte montørordning med den begrundelse, at der ikke kan findes den fornødne finansiering.

Det er langt fra føste gang, at de danske leverandører understreger, hvor nødvendig en montørordning er for erhvervet. Tidligere har Direktør i Danske Maritme, Jenny N. Braat, sagt til ShippingWatch, at hun venter en stor fremadrettet vækst i blandt andet skibsbygning og servicering og vedligehold af historiens pt. største handelsflåde på verdensplan.

"For at Danmark kan være parat til vækst i det marked, er montørordningen nødvendig," sagde hun dengang.

Med baggrund i analysemateriale fra Danske Maritime, peger Jenny N. Braat på, at en montørordning for "moderne sømænd", i en smal udformning, med det samme kan skabe et sted mellem 350 til 700 nye montørjobs. Dertil skal lægges afledte jobs i segmenter af arbejdsmarkedet og i dele af landet, hvor andre vækstinitiativer har svært ved at slå rod eller ikke vækstinitiativer ikke er gennemført.

Jenny N. Braat peger endvidere på, at analyser af industri-jobs på værfter viser, at ét værftsindustrijob plejer at betyde fire relaterede stillinger i blandt andet administration og produktion, men siger samtidig, at et montørjob har en noget lavere multiplikationsfaktor.

Danske Havne vil have infrastruktur på Finansloven

"Giv maritime montører samme vilkår som søfolk"

Finansloven en stor skuffelse for rederiforeningen 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også