Danske Havne vil have infrastruktur på Finansloven

Danske Havne melder sig nu i koret af maritime organisationer, der håber på mere end det, som regeringens udspil til finansloven stiller i udsigt. Infrastruktur er erhvervslivets højeste ønske, lyder det.
Foto: Danske Maritime
Foto: Danske Maritime

På trods af, at mere og bedre infrastruktur ifølge Danske Havne har været virksomhedernes største ønske i DI’s erhvervsundersøgelser gennem de seneste seks år, er der ikke udsigt til flere midler til infrastruktur i regeringens forslag til Finanslov 2016. Det ærgrer Danske Havne, fremgår det af en pressemeddelelse.

"Ønsker staten bedre og stærkere virksomheder, er den nødt til at følge trop med forbedringerne af baglandsinfrastrukturen. Investeringer i sikre, sammenhængende transportformer er godt givet ud”, siger Gitte Lillelund Bech, direktør i Danske Havne, i meddelelsen.

Anlægsloftet er dog nået indtil 2017, og der er ikke "noget råderum" til nye infrastrukturinitiativer i statskassen. Og hvis ikke det kan være anderledes, skal havnene og virksomhederne have nogle bedre rammevilkår, der gør havnene stærkere, så de kan støtte op om den dagsorden som finanslovsforslaget lægger op til – vækst i hele Danmark, lyder det fra Danske Havne.

”Danske Havne ser gerne, at de mange regler, der hver især kan være gode, kan behandles samlet og hurtigere," siger Gitte Lillelund Bech og understreger, at en forenkling af reglerne også vil være med til at spare mandetimer hos både embedsværket, virksomhederne og havnene.

Også i Danmarks Rederiforening er der skuffelse over finanslovsudspillet.

"Der er hverken nettoløn på offshore eller tonnageskat på riggene, så ingen af de områder, vi havde håbet på, er kommet med. Hvis det ikke bliver ændret, risikerer vi at miste vækstmuligheder og sakke bagud i forhold til de lande, vi konkurrerer med," sagde adm. direktør i Danmarks Rederiforening Anne H. Steffensen i går til ShippingWatch.

Anne H. Steffensen mener ikke, at slaget er tabt, men at der nu skal arbejdes for at overbevise Christiansborg om vigtigheden af offshore-området, inden Finansloven skal vedtages endeligt til december.

"Det er et politisk valg, om man vil styrke det maritime område, og der skal 90 mandater til at vedtage Finansloven. Jeg har også noteret mig, at der er 1,7 milliarder kroner i reserve, så jeg sætter min lid til, at oppositionen vil være med til at fremtidssikre konkurrencevilkårene for offshore og borerigge. Hvis det ikke sker, må man bare sige, at det er en rigtig god dag for konkurrenterne i dag", sagde hun.

Finansloven en stor skuffelse for rederiforeningen

Venstre afviser mobile borerigge i tonnageskatten 

Vestager parat til at modernisere tonnageskatten 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også