Sydkorea tager føring på tank og container

Ordrerne på de helt store tank- og containerskibe lander i højere grad på værfter i Sydkorea, der tager føringen foran Japan og Kina, skriver Financial Times.
Foto: Thorbjørn Hansen
Foto: Thorbjørn Hansen

Maersk Lines ordre på 11 nye ultrastore containerskibe understreger en trend i værftsbranchen, nemlig, at de fleste ordrer på de helt store tank- og containerskibe lander hos værfter i Sydkorea.

Dermed får industrien et tiltrængt pusterum, og især de koreanske, som i øjeblikket har en markedsandel på 41 procent sammenlignet med Japans 28,9 procent og Kinas 24 procent, skriver Financial Times med henvisning til mæglerhuset Clarksons.

Omvendt lider de kinesiske værfter under et fald i nybygningsordrer på tørlastskibe, som er deres primære produkt. Selvom der henover foråret er blevet bestilt flere af de helt store containerskibe og VLCC'ere, så er krisen langt fra ovre.

Prøv ShippingWatchs nyhedsbrev to gange dagligt i 40 dage gratis

Ordrerne på nye skibe faldt globalt næsten to tredjedele målt fra år til år i årets første kvartal, skriver Financial Times. 5,6 millioner brutto tons blev der bestilt, og især skibe til offshoreindustrien er faldet markant efter olieprisens dyk.

Omvendt er den lave oliepris også med til at sætte fut under bestillingerne på de helt store tankskibe, VLCC'erne, som for tiden sejler høje rater hjem til rederne. I indeværende år er ordrer på tankskibe steget med 47 procent, og ifølge avisen hev de koreanske værfter mere end 60 procent af disse ordrer hjem til bøgerne. Men som en analytiker fra Dasihin Securities, Jeon Dae-chun, noterer:

"Stigende ordrer på olietankerne er ligesom regn midt i tørken for de koreanske værfter, men det er ikke nok til at fylde deres ordrebøger."

Koreanske værfter hamstrer ordrer på kæmpeskibe 

Maersk bestiller 11 nye kæmpeskibe for 1,8 mia dollars 

Containerredere bestiller kæmpeskibe på stribe 

Nye ordrer til kinesiske værfter styrtdykker i 2015 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også