IMO enige om ændring af scrubber-kontrol

Landene i IMO er nået til enighed om beregninger, der kan kontrollere, om scrubbere overholder kravene til udledninger af svovl i deres vaskevand. "Et vigtigt skridt," siger direktør i Søfartstyrelsen Andreas Nordseth.
Scrubber fra producenten Pureteq | Foto: Pureteq
Scrubber fra producenten Pureteq | Foto: Pureteq

Scrubbere er en af redernes muligheder for at have overholde svovlkravene i ECA-zonerne, men hvordan sikrer man, at de overholder kravene?

Det har IMO diskuteret på et møde i underkomitéen PPR, som beskæftiger sig med forureningsbekæmpelse og beredskab, i sidste uge. Komitéen blev enig om en ændring i dokumentationen af grænseværdierne for svovludledning til søs.

"Konkret betyder det, at det fremover bliver muligt fra beregninger at påvise, at scrubbere overholder de gældende pH-værdier for vaskevand, der skulle bruges til at vaske svovlen ud af røggassen. Ændringer supplerer de hidtidige regler på området, som besværligt dikterede, at pH-målingerne skulle udføres i nærheden af skibet, når det var i fart," skriver Søfartsstyrelsen på sin hjemmeside.

Ændringen træder først i kraft, hvis IMO's miljøkomité MEPC godkender den på sit møde i midten af maj i år.

Et vigtigt skridt

"Danmark arbejder for at gøre det lettere at udvikle og anvende løsninger, der kan reducere svovludledningen. Derfor er initiativer som dette et vigtigt skridt i den rigtige retning," siger direktør Andreas Nordseth fra Søfartsstyrelsen om beslutningen.

Antallet af scrubbere, som bliver installeret på skibe, forventes at stige efter, at kravene til udledning af svovl i ECA-zonerne trådte i kraft 1. januar i år. Indtil da har flere redere tøvet med at bestemme sig for, om de skulle installere scrubbere eller sejle på lavsvovlholdigt brændstof, når de bevæger sig ind i zonerne i Nordeuropa og Nordamerika.

Producenten Wärtsilä, der har mellem 40 og 50 pct. af markedet for scrubbere udtrykte for nylig undren over scrubbermarkedet til ShippingWatch.

"Vi er faktisk lidt overraskede over branchens tendens. Selvom olieprisen går ned, og prisforskellen mellem lavsvovlholdig olie og heavy fuel kommer tættere på hinanden, så er der stadig en stor prisdifference. Det kan godt betale sig med scrubbere, men flere af vores kunder giver udtryk for, at de lige vil se tiden an," sagde Jaakko Eskola, Senior Executive Vice President for Ship Power divisionen i Wärtsilä.

Amerikanere vil straffe svovlsyndere hårdere 

Europæiske raffinaderier melder klar til svovlkrav 

Afskibere kræver svar på svovl 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også