Singapore går ind i skandalen om OW Bunker

En lokal leverandør af bunkerfuel i Singapore, der er udpeget som en væsentlig årsag til sammenbruddet i OW Bunker, er ifølge ShippingWatchs oplysninger ophørt med fysiske leverancer for få dage siden. Myndigheder undersøger selskabet.
AF TOMAS KRISTIANSEN OG OLE ANDERSEN

OW Bunkers lokale samarbejdspartner i Singapore, Tankoil Marine Services, der er nævnt som en væsentlig årsag til krakket i det danske bunkerselskab, har ifølge ShippingWatchs kilder stoppet for fysisk levering af fuel.

Ophøret af fysiske leverancer fra egne skibe skulle angiveligt være sket onsdag i sidste uge eller i samme tidsrum, hvor bestyrelse, ledelse og banker var samlet i OW Bunkers hovedsæde i Nørresundby i et desperat forsøg på at redde den danske bunkervirksomhed.

I Tankoil Marine Services kontor ønsker man hverken at be- eller afkræfte ShippingWatchs oplysninger om, at selskabet er ophørt med fysisk levering af bunkerfuel i Singapore, hvor den maritime myndighed, The Maritime and Port Authority of Singapore (MPA), der fører kontrol med de omkring 60 bunkerselskaber i landet, som har licens til at handle med bunkerfuel, lige nu undersøger forhold i Tankoil Marine Services.

Singapore lukker for årets fjerde bunkerleverandør  

Det nu konkursramte OW Bunker kan have tabt trekvart mia. kroner i Singapore på at finansiere oliekøb for Tankoil Marine Services.

Finansiering af leverandør

Arvid Andersen, der er advokat for ledelsen i OW Bunkers Singapore-baserede datterselskab Dynamic Oil Trading (DOT), har over for Finans bekræftet, at den påståede svindelsag, som hævdet af OW Bunkers ledelse, handler om store kreditter til Tankoil Marine Services i form af "credit sleeving", når en tredjepart hjælper med at finansiere et køb for en partner, der ikke selv har penge eller tilstrækkelig kreditværdighed til at gennemføre det.

Dynamic Oil Trading har købt olien af et raffinaderi og solgt den videre med en ganske lille fortjeneste til Tankoil. Dermed kunne Dynamic bogføre en hurtig gevinst, men kun på papiret, da salget sker på kredit og først afregnes efterhånden som olien videresælges til rederier.

Advokat for OW Bunker-mistænkte afviser bedrageri 

Metoden er risikabel, fordi der er tale om store mængder, og fordi man ikke kan tage pant i "sleevet" olie i modsætning til salg til rederier, hvor leverancen er beskyttet af internationale maritime regler. Dermed kan sleevingen sidestilles med et usikret lån, skriver Finans.

Arvid Andersen har til Finans oplyst, at der er tale om en enkelt samarbejdspartner, hvor kreditterne er blevet alt for store, og også større end DOT's ledelse havde tilladelse til:

"Det er et engagement, der er oparbejdet gennem en længere periode."

OW Bunker er ifølge Shippingwatchs oplysninger kendt for at finansiere leverandører i stor udstrækning.

Tankoil Marine Services råder ifølge egne oplysninger over seks tankskibe.

Hård kontrol i Singapore

The Maritime and Port Authority of Singapore er kendt for at føre hård kontrol med bunkervirksomheder i landet. I september fratog MPA licensen fra bunkerleverandøren Northwest Resources Pte. Den fjerde leverandør, der får frataget licensen i østaten alene i år og den ottende siden 2012.

De øvrige syv er Coteam Petroleum, Winbuild Petrofin, Coast-Channels Marine Services, Golden Lights HS Bunkering, Palmstone Petroleum, Excel Petroleum Enterprise og Lian Hoe Leong & Brothers.

Ledelsen i OW Bunker har ikke besvaret ShippingWatch' henvendelser.

OW Bunker A/S er med virkning fra i dag mandag den 10. november slettet fra handel og officiel notering på Københavns Fondsbørs, efter at der fredag blev afsagt konkursdekret over selskabet.

OW Bunker var bank for underleverandør

OW Bunkers krak trækker blodige spor i olieselskaber  

OW Bunkers topchef hentede oprydder hjem i oktober 

Singapore-chef udpeget som bagmand i OW-skandale 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også