OW Bunker var bank for underleverandør

OW Bunker har tabt kæmpesummer i Singapore på at finansiere oliekøb for en økonomisk svag samarbejdspartner.
Foto: OW Bunker
Foto: OW Bunker
AF JESPER HØBERG, FINANS

Det fallerede olieselskab OW Bunker kan have tabt trekvart mia. kroner i Singapore på at finansiere oliekøb for en økonomisk svag samarbejdspartner.

Arvid Andersen, der er advokat for ledelsen i OW Bunkers Singapore-baserede datterselskab Dynamic Oil Trading (DOT), bekræfter, at den påståede svindelsag handler om såkaldt "credit sleeving".

Credit sleeving er en betegnelse, der bruges, når en tredjepart hjælper med at finansiere et køb for en partner, der ikke selv har penge eller tilstrækkelig kreditværdighed til at gennemføre det.

Metoden er almindeligt kendt i shippingmiljøet, og ifølge en person tæt på OW Bunkers datterselskab i Singapore har DOT finansieret store mængder olie for især den lokale samarbejdspartner Tankoil Marine Services.

Risikabel metode

Singapore er hjemsted for verdens største marked for skibsbrændstof, de såkaldte bunkers, og ifølge de lokale havnemyndigheder var Tankoil Singapores syvende største bunkerleverandør i 2013.

Ifølge kilden har DOT købt olien af et raffinaderi og solgt den videre med en ganske lille fortjeneste til Tankoil. Dermed kunne DOT bogføre en hurtig gevinst - men kun på papiret, da salget sker på kredit og først afregnes efterhånden som olien videresælges til rederier.

Metoden er særligt risikabel, fordi der er tale om store mængder, og fordi man ikke kan tage pant i "sleevet" olie i modsætning til salg til rederier, hvor leverancen er beskyttet af internationale maritime regler. Dermed kan sleevingen sidestilles med et usikret lån.

Ifølge advokat Arvid Andersen er det netop sleeving, der ligger bag OW Bunkers beskyldninger om svindel mod DOT's ledelse, herunder direktør Lars Møller.

OW Bunker har selv opretholdt en mur af tavshed om, hvad svindlen består i.

For store kreditter

Arvid Andersen oplyser, at der er tale om en enkelt samarbejdspartner, hvor kreditterne er blevet alt for store, og også større end DOT's ledelse havde tilladelse til.

»Det er et engagement, der er oparbejdet gennem en længere periode,« siger han.

Han vil ikke sætte navn på samarbejdspartneren, men oplyser, at virksomheden har fungeret som underleverandør til DOT på den måde, at den har stået for den fysiske distribution af olie til DOT's kunder.

I fagtermer kaldes det en barge, og Tankoil er netop et bargefirma.

Branchekilder vurderer, at det kan være økonomiske problemer i Tankoil, der har forårsaget det skønnede tab i OW Bunkers datterselskab.

Finans har forgæves forsøgt at kontakte Tankoil, men telefonerne blev fredag ikke besvaret.

Det har heller ikke været muligt at få en kommentar fra OW Bunkers ledelse.

OW Bunker indgiver konkursbegæring 

OW Bunker: 272 sider langt prospekt – intet om selskab bag kæmpetab 

Har OW Bunkers ledelse en god sag? 

Hvordan kan OW Bunker have tabt 1,7 mia kr? 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også