Søfragt trækker vækst i historisk stærkt DSV-kvartal

Air & Sea præsterer fortsat bedst hos logistikkoncernen DSV, som lander et resultat før skat på 653 mio. kroner i tredje kvartal. Søfragt overgår markedet med vækst på 8 procent.
Foto: GORM OLESEN
Foto: GORM OLESEN

Den danske logistikgigant fortsætter i tredje kvartal med at levere vækst, og det er især divisionen Air & Sea, som er med til at underbygge resultatet, fremgår det af regnskabet.

"Vi har fortsat fremdriften i 3. kvartal af 2014. Med 5 pct. vækst i driftsresultatet, der dermed er det hidtil højeste kvartalsresultat i DSV," siger administrerende direktør Jens Bjørn Andersen i meddelelsen til fondsbørsen.

"Aktivitetsniveauet har – med de sædvanlige sæsonudsving – været højt gennem hele kvartalet, og DSV har på alle forretningsområder taget markedsandele. Det er fortsat Air & Sea divisionen, der leverer den højeste vækst og de bedste resultater, mens Road divisionen er påvirket af priskonkurrence. Med ét kvartal tilbage af 2014 forventer vi at realisere et driftsresultat i den øverste halvdel af det interval, vi meldte ud ved årets start,” fortsætter han.

DSV landede i tredje kvartal resultat før skat på 653 mio. kroner mod 570 mio. kroner sidste år. Nettoomsætningen lå på 12,3 mia. kroner, hvilket overgår de 11,5 mia. kroner i tredje kvartal 2013.

Overgår markedet

Kigger man på Air & Sea, fik divisionen en nettoomsætning på 5,7 mia. kroner mod 5,2 mia. kroner i samme periode sidste år og et driftsresultat før særlige poster (EBIT) på 435 mio. kroner mod 383 mio. kroner i tredje kvartal 2013.

Transportvolumener på søfragt steg ifølge regnskabet med otte pct, hvor markedet ifølge regnskabet lå på 3-5 procent. De tidligere udmeldte forventninger til hele 2014 fastholdes, men DSV præciserer, at resultat af primær drift før særlige poster forventes at ligge mellem 2.600 og 2.700 millioner kroner mod tidligere forventet 2.550 og 2.700 millioner kroner.

Ventet godt kvartal

I forvejen havde analytikerne ventet et fornuftigt regnskab fra logistikkoncernen taget i betragtning, at selskabets konkurrenter Kuehne+Nagel og Panalpina har formået at vinde markedsandele på markeder, hvor væksten ikke har været prangende.

Panalpina meldte i regnskabet for tredje kvartal om et ret stort fald i indtjeningen per container sammenlignet med Kuhne+Nagel, mens førstnævnte dog havde en større vækst end sidstnævnte. Panalpinas vækst var på 9 pct., mens Kuhne+Nagels lå på 7,4 pct.

Begge selskaber voksede dog klart mere end hele markedet for søfragt, der vurderes at være vokset med omkring 4 pct. i tredje kvartal sammenliget med tilsvarende periode sidste år.

Opkøb på vej?

Bestyrelsesformand for DSV Kurt Larsen understreger onsdag i Berlingske Business, at det er på tide for selskabet at købe op. Den europæiske vækst er stadig sløj, og derfor må der kigges efter andre markeder:

"For vores vedkommende er tiden inde. Men der skal være noget, der fungerer, noget der passer ind, og det skal være til en pris, som vi mener er klog for vores aktionærer. Uanset om det er nedgangstider eller opgangstider, så er vi på jagt efter opkøb. Det er på dagsordenen ved hvert eneste bestyrelses- eller direktionsmøde, og ja det er længe siden, vi har lavet et ordentligt brag," siger Kurt Larsen til Berlingske Business.

DSV: Sanktioner kan svække Europas økonomi  

DSV har kapret nye og større kunder  

DSV vinder marginalt over konkurrenterne på søfragt 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også