MAN Diesel & Turbo kæmper for hver eneste ordre

Motorleverandøren Man Diesel & Turbo oplever et stærkt konkurrencepræget marked. Efter tab på omsætning sidste år og et meget stille år i år, forventer selskabet nu en afdæmpet fremgang fra næste år, fortæller adm. direktør i MAN Diesel & Turbo, Thomas S. Knudsen til ShippingWatch.

MAN Diesel & Turbo er sammen med blandt Rolls Royce og Wärtsilä nogle af verdens allerstørste på feltet. Konkurrencesituationen lige nu er meget skærpet.

"Vi skal kæmpe hårdt for hver eneste ene ordre. Uanset om det drejer sig om levering af motorer eller service på reservedelsmarkedet. Det er købers marked, og det er benhårdt," fortæller adm. direktør for MAN Diesel & Turbo i Danmark Thomas S. Knudsen til ShippingWatch.

Han fremhæver, at der er flere gode tegn på, at det nok skal gå frem for MAN i de kommende år alligevel, men ikke meget.

"Vi har set en stigende ordreindgang til vores gasmotorer, blandt andet har vi i første halvår fået ordre på en, der kan sejle på ethan, ligesom vi har leveret de første LNG-motorer til vores kunde Tote. Ser man henover året, har vi fåret flere ordrer. Vi forventer, at vores beskæftigelse vil blive forøget i København og i Danmark, men det er først noget, der slår igennem i næste år og fremad," siger Thomas S. Knudsen.

Moderat vækst i vente

På motorområdet vil det ske med en langsom forbedring af hele markedet, mener han, men kalder emnet "meget spekulativt."

"Vi følger værfterne, og hvor sultne de er. Hvis man kigger på den egentlige produktion hos os, så vil den lige så stille stige. Den vil følge det genereel behov, følge væksten i transportsektoren, men ikke overgå den," siger Thomas S. Knudsen.

Motorer er MAN Diesel & Turbos hovedforretning, mens andre maskiner og segmenter som propeller og turboladere er langt mindre dele af forretningen.

"Vi er en af de nye spillere på propelmarkedet, og vi er ved at kæmpe os til en markedsandel," lyder det fra Thomas S. Knudsen.

I 2013 fik MAN Diesel & Turbo en indtjening på 1 mia. kr. i divisionen Engines & Marine Systems, hvor den danske afdeling hører under. Det var et fald fra 2,4 mia. kr. i 2012. Det er ikke muligt at få udspecificerede tal på præcis hvor meget, den danske afdeling udgør af den indtjening, men uanset det, forventer Thomas S. Knudsen, at MAN Diesel & Turbo i Danmark kan være med til at løfte indtjeningen fra i år og især fra næste år og frem.

De miljøkrav, som IMO opstiller for skibsfarten, har været en stor drivkraft i de seneste år for MAN Diesel & Turbo til at udvikle nye motorer, der ville spare brændstof og kunne sejle på andet end traditionel heavy fuel.

Det førte til udviklingen af ME-GI motoren, der er en dual fuel motor, der kan sejle på både alm. bunker og gas, og nu også en motor, der kan sejle på ethan, der er et restprodukt af LNG. Der har med flere dual fuel motorer rundt på markedet været problemer med motorerne, hvis de blev udsat for bunker af dårlig kvalitet, men det er ikke tilfældet for MEGI-motoerne, fremhæver Thomas S. Knudsen.

"Den teknologi, vi har lavet, er ufølsom over for brændstofkvaliteten, og det er blandt andet derfor, den kan køre på ethan. Vi har ikke haft problemer med motorerne hos kunderne, og de har kørt i flere år uden anmærkninger," siger han.

Det nye store er hemmeligt

Miljøet er en af de største faktorer også i, hvad der kommer til at ske hos selskabet i fremtiden, men Thomas S. Knudsen ønsker ikke at være mere konkret om, hvad det næste nye store bliver, men kan fortælle, at man gerne vil være større på retrofit, end selskabet allerede er. Altså sådan, at ikke kun leveringer af nye produkter, men også retrofit på eksisterende skibe vokser som forretningsområde.

Et af retrofitprojekterne foregår med Qatar-rederiet Nakilat, som har fået ombygget flere af sine skibe til at sejle på LNG.

"Arbejdet går som planlagt, og vi forventer, at skibene er klar i første halvår næste år. Hvis det går helt, som vi forventer, og det bliver en succes, så planlægger vi at gøre en meget stor indsats for at få andre projekter ikke mindst i USA. Der er det specielt interessant for os, for der er gassen, og den er langt billigere end i Europa," siger Thomas S. Knudsen.

Retrofit kommer også til at foregå på andre fronter end på gasmotorer.

Alarmerende mangel på unge med en teknisk uddannelse 

Grønt partnerskab har søgt om støtte 

Sass Larsens bekymring undrer industrien 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også