MacArtney vil op på milliardomsætning i 2016

Esbjerg-leverandøren MacArtney har ambitioner om at nå en milliard kr. i omsætning i 2016. Selskabet har styrket tilstedeværelsen i Asien og USA og vil vokse mere siger Sales & Marketing Director Marco MacArtney til ShippingWatch.
Spilsystemet Mermac R50 fra MacArtney. Spillet kompenserer for bølgebevægelse på havet. Her for Odyssey Marine Exploration. | Foto: MacArtney
Spilsystemet Mermac R50 fra MacArtney. Spillet kompenserer for bølgebevægelse på havet. Her for Odyssey Marine Exploration. | Foto: MacArtney

Midt i et villakvarter i Hjerting i den nordlige udkant af Esbjerg ligger energi- og skibsleverandøren MacArtney.

"Det her er Esbjergs strandvej," siger taxachaufføren på vejen, og husene ligger også med havudsigt hele vejen hen mod hovedkvarteret for virksomheden, der forsyner olie- og shippingbranchen med udstyr til undervandsoperationer.

ShippingWatch mødes med Marco MacArtney, der er Sales & Marketing Director. Han fortæller, at virksomheden sjældent står frem i medierne. MacArtney lever fint uden andet end lige den allermest nødvendige omtale. Det er også sådan, man kender selskabet i Esbjerg, fortalte taxachaufføren. Hverken selskabet med snart en milliardomsætning eller familien bag gør noget væsen af sig.

Der er ellers en historie med masser af farver bagved. Virksomheden blev grundlagt i 1978 af en tidligere Royal Air Force-pilot, Martin MacArtney, som styrede virksomheden frem med en støt vækst. Derfra er det gået støt fremad i takt med en stor interesse fra verden til udstyret.

Som navnet antyder, er marketingdirektør Marco MacArtney i familie med selskabet. Han er yngste søn af Martin MacArtney og er sammen med sin bror Glenn MacArtney ejer af selskabet efter et generationsskifte. CEO'en er fundet uden for familien, nemlig Niels Erik Hedeager.

Asien er næste skridt

MacArtney har en høj forventning til næste år.

"Vi har altid nydt en forholdsvis ambitiøs vækst. Det ligger i vores DNA, at vi skal vokse, og vi forventer, at vi når en omsætning på over 1 mia. kr. i 2016. Det er vores mål," fortæller Marco MacArtney.

Virksomheden styrer produktionen af teknologisk undervandsudstyr til især olie-, gas- og skibsindustrien fra Esbjerg, og Nordsøen er det største marked for selskabet fulgt af USA og så Asien.       

"Vi har over de seneste par år øget vores salg i den internationale del af organisationen. Vi har øget vores tilstedeværelse i både USA og Asien. Houston er nu et hub for flere amerikanske kontorer, og det samme gælder Singapores status i Asien, men vores navle er stadig Danmark. Det har været vigtigt for os at etablere os så, man måske lidt klichefyldt kan sige, at vi altid har et kontor der, hvor solen skinner, og der er dagslys," siger Marco MacArtney og fortsætter:

"Vores næste mål er, at vi skal bygge på det, der foregår i Asien. Vi skal have endnu mere fodfæste, og vi er slet ikke færdige med at vokse. Vores vækst har indtil videre kørt med organisk vækst plus opkøb af mindre virksomheder. Vores fremtidige vækst skal være en kombination, og det bliver nok ved med at være sådan, som det har været historisk set, at vi er vokset mere organisk end ved opkøb."

Produkterne

Hjerting er ikke en kendt plet på verdenskortet. Alligevel kender en stor del af skibs- og offshorebranchen MacArtney for de forskellige produkter, som virksomheden har i sin portefølje. 97 pct. af MacArtneys salg ligger uden for Danmark. Virksomhedens tre største varegrupper er med egne ord – kabelsiden på projekter, spilsystemer og dataopsamling.

Kabelsiden dækker eksempelvis over at skaffe elektrisk forbindelse under og gennem vand. Spilsystemer er blandt andet spil, der hejser ting op og ned fra havbunden, hvor MacArtneys system er udviklet til at kompensere for bølgebevægelser. Dataopsamling går ud på at for eksempel at lave målinger under vand.

På kabelsiden har MacArtney primært amerikanske og engelske konkurrenter, for spilsystemer tæller de samme lande samt Norge, og for dataopsamling ligger konkurrencen i Tyskland og USA.

Foran konkurrenterne

"Der er ikke andre virksomheder, der dækker over den samme palette. Vores unikke kompetence er, at vi kan levere systemer på tværs af de forskellige kompetence- og fagområder. Så på den måde er vi markedsledende. Vi har flere gange oplevet at designe noget, som vores konkurrenter kopierer," siger Marco MacArtney.

Han betragter ikke konkurrencen som en stor udfordring. I stedet handler den største udfordring om mennesker.

"Vores udfordring er generelt at sikre de rigtige mennesker, som vi har brug for, for at kunne drive en global virksomhed fra Danmark. Det lykkes heldigvis, men jeg synes også, at nogle går glip af meget internationale og udfordrende opgaver, fordi de ikke vil flytte sig."

Virksomheden er heller ikke bange for fremtiden.

"En indikation på de kommende år er, at vi i år har haft den bedste måned nogensinde med nye ordrer på 112 mio. kroner. Markedet er bestemt meget aktivt for os."

Fremtidsudsigterne er også meget bestemt af virksomhedens struktur – som er totalt privatejet.

"Det har nogle klare fordele at tænke langsigtet, så de store visioner ikke styres af de små excelark. Værdierne her handler om kunderne og ikke kortsigtet profitoptimering," siger Marco MacArtney og understreger, at hverken kapitalfondsopkøb, fondseje eller børsnotering er nogle steder at finde fremtidsudsigterne.

Begge brødre har børn, men fortsat så unge, at et generationsskifte endnu ikke er på tale.

Der er ansat omkring 300 personer i MacArtney.

Semco tredobler salget i Asien 

Her er Esbjerg Havns nye direktører

Så langt er Danish Maritime Days nået 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også