Kinesisk storværft: Markedet når bunden i 2015

Kinas næststørste værft Shanghai Waigaoquiao Shipbuilding (SWS) forventer, at der først i 2016 vil ske forbedringer for verdens værfter. Det skriver Seatrade Global.
Foto: Hempel
Foto: Hempel

Bunden vil gå ud af det globale værftsmarked i 2015, og det vil først forbedres i 2016. Sådan lyder det fra formand for Shanghai Waigaoqiao Shipbuilding (SWS), det næststørste værft i Kina, Hu Wenming.

"Nybygningspriserne begyndte at gå opad i anden halvdel af 2013, men værfterne kan kun realisere de højere marginer helt i 2016. 2015 vil være et år, hvor de lave marginer skal fordøjes på de ordrer, der blev foretaget i 2012," siger han ifølge Seatrade Global.

Formanden betoner, at opsvinget for værfterne vil komme, fordi priserne har været helt nede at runde bunden. Det afspejles blandt andet i, at der på de godt 700 kinesiske værfter kun er afgivet 87 ordrer.

Prøv ShippingWatchs nyhedsbrev to gange dagligt i 40 dage gratis

I denne uge kom det frem, at de kinesiske banker trods et muligt opsving ikke i lige så høj grad er villige til at låne ud til landets værfter som tidligere. Det sker, fordi branchen nu i mange år ikke har været profitabel. Dog klarer flere værfter sig igennem på, at de får statsstøtte. En støtte, som Danske Maritime som repræsentant for de danske underleverandører, vil klage over til EU og til de kinesiske myndigheder.

Danske Maritime vil klage til Kina over statsstøtte 

Kinas banker begynder at nedtone shipping 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også