Haldor Topsøe: Nu åbner NOx-markedet sig

IMO's beslutning om NOx-krav visse steder i verden fra 2016 åbner Haldor Topsøes spirende katalysator-forretning til rensning af NOx, fortæller General Manager, Refinery, Jens Ole Madsen til ShippingWatch.

Haldor Topsøes drøm er ved at blive til virkelighed på shippingområdet.

I marts fortalte General Manager, Refinery, Jens Ole Madsen til ShippingWatch, hvordan selskabet håbede på, at en indførelse af krav til udledning af NOx, ville komme på tale i den globale shippingbranche. Og håbet blev opfyldt, for i løbet af første halvår vedtog IMO, at NOx-krav skal gælde i USA fra 2016 og sidenhen i flere andre regioner, blandt andet Østersøen.

"Reglerne træder i kraft nu, og det betyder, at vi ligesom resten af industrien er ved at forberede det sidste med implementeringen af teknologien. Vi har vores løsning klar og er ved at demonstrere den," siger Jens Ole Madsen.

Stor interesse

Haldor Topsøes måde at rense NOx ud af skibenes udledninger er ved at bruge katalysatorer. I dag producerer selskabet allerede såkaldte DeNOx SCR-katalysatorer (Selective Catalytic Reduction) til kraftværker, og det er nogenlunde de samme katalysatorer, man vil kunne montere på de nye skibe, der bliver underlagt nye NOx-udledningskrav, de skal blot være lidt mere robuste. Haldor Topsøe producerer i dag SCR-katalysatorerne på deres fabrik i USA, og det vil også fortsat være der, at produktionen af de nye skibskatalysatorer vil foregå.

"Vi oplever stor interesse for vores løsning fra motorproducenternes side, og vi tror, at vi mod vores brede kendskab og gode netværk i branchen vil få fat på mange kunder til denne her løsning," siger Jens Ole Madsen.

Han mener, at det endnu er svært at sætte tal på, hvor stort markedet bliver, men det er sikkert, at Haldop Topsøe vil vinde en stor andel, tror han.

Markedet er tidligere blevet vurderet til at have en størrelse på op til 3 mia. kr. årligt, fordi katalysatorerne ikke installeres på eksisterende skibe,men kun på nybygninger, der skal leve op til NOx-kravene. Men når katalysatorerne igen skal udskiftes, åbner der sig igen nye muligheder på markedet.

Haldor Topsøe: Mere regulering i shipping på vej 

Haldor Topsøe har store forventninger til NOx-marked 

Øget interesse for teknologifond 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også