Øget interesse for teknologifond

For knap et år siden efterlyste Carsten Garn-Larsen, direktør for Højteknologifonden flere ansøgninger fra den maritime sektor. I dag er bevidstheden blevet større, siger han.
AF KATRINE GRØNVALD RAUN, RESEARCH: LISA KNUDSEN

Den maritime sektor har i løbet af det seneste år fået øjnene op for Højteknologifonden (HTF), der støtter udviklingen af højteknologiske projekter mellem virksomheder og universiteter og fremover skal være en del af en ny stor fond. Sådan lyder status fra direktør Carsten Garn-Larsen, der for lidt over et år siden undrede sig over, hvor erhvervet var henne i ansøgningsbunkerne.

Få flere nyheder om shipping - få ShippingWatchs nyhedsbrev gratis to gange dagligt

”Jeg føler, vi er kommet på landkortet i sektoren. Jeg vil ikke sige, at vi er blevet løbet over ende af projektforslag, men folk er begyndt at forholde sig til os,” siger han og forklarer, at HTF i dag bliver inviteret ud i sammenhænge, som ikke var på tale tidligere.

Og det er et fremskridt, særligt når man kigger på udviklingen i fondens projekter. Her viser en analyse, at shipping siden 2006 har haft 11 projekter i fondens regi, mens andre brancher som life science og energiområdet hver har haft henholdsvis 74 og 25.

Maersk har særligt været en flittig bruger af fonden og med den i ryggen kastet sig ud i længere projekter med større risici, forklarer Jasper Boessenkool, head of strategic R&D hos Maersk Maritime Technology.

”Uden fonden ville vi i højere grad fokusere på projekter med kortere løbetid. Det her giver os et incitament til at involvere os,” siger han.

De store har musklerne

For tiden samarbejder Maersk bl.a. med Københavns Universitet, Dong Energy, Haldor Topsøe og flere store virksomheder om et biomasse-projekt på 113 mio. kr., hvoraf 56 mio. kr. stammer fra fonden.

”Det er relevant for både energisektoren og den maritime sektor og et eksempel på et projekt, hvor vi kommer med de operationelle input, men har brug for leverandører til at sikre, at det er muligt at producere og bruge brændstoffet i en motor,” siger Boessenkool.

Innovation i små- og mindre virksomheder er et særligt fokus hos fonden, men de maritime projekter er i dag i høj grad båret af store spillere som netop Maersk og Man Diesel & Turbo.

”Ofte har de større virksomheder musklerne til at starte. På mange måder er Maersk og Man Diesel tordenskjolds soldater, og det sender også et signal til de andre i branchen om at gå den vej,” siger direktør Carsten Gaarn-Larsen. Og Maersk ville da sikkert også kunne finansiere projekterne selv, men økonomien er ikke det væsentlige, understreger Jasper Boessenkool:

”For os handler det om at lukke hullet mellem den akademiske og kommercielle verden. Vi er der ikke så meget, fordi fonden støtter mindre virksomheder, men mere fordi projekterne er fokuseret på at anvende og kommercialisere viden fra universiteterne. Det ville vi gå glip af uden fonden.”

Artiklen stammer fra den seneste trykte udgave af ShippingWatch magasin, som lige er udkommet.

Magasinet er også udkommet i elektronisk form på både dansk og engelsk:

Her kan du hente den danske version.

Her kan du hente den engelske version

 

Oliebranchen jagter et positivt image

NGO: Ny finansiering kan kickstarte retrofit

Lloyd Fonds: Shipping skal blive mere sofistikeret  

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også