MAN leverer motorer til ny metanolflåde

Man Diesel & Turbo skal levere motorer til verdens første kemikalie- og produkttankskibe, der kan sejle på både metanol og konventionelt brændstof. I første omgang seks med option på tre mere.

Den danske motorleverandør MAN Diesel & Turbo har fået en ordre på deres ME-LGI-motorer til seks kemikalie- og produkttankskibe, som bliver de første til at kunne sejle på både metanol og konventionelt brændstof. Det er canadiske Waterfront Shipping, der har indgået en aftale med rederierne MOL, Westfal-Larsen & CO. A/S og Marinvest/Skagerack om at investere i de nye skibe, skriver svenske Sjøfartstidningen.

Gasmotorer skal forsvare MAN Diesels forretning 

De seks tankskibe skal bygges på japanske og sydkoreanske værfter, Minaminippon Shipbuilding og Hyundai Mipo, og selskaberne har fået option på tre mere. Skibene bliver leveret i 2016, hvor de vil blive chartret ud til Waterfront Shipping i en 15-årig periode, lyder vurderingerne. De 50.000 dwt store skibe skal sejle over hele verden, herunder i de nordamerikanske og europæiske SECA-områder, hvor metanolen bliver en fordel, da det ikke indeholder svovl.

OW Bunker: Ingen problemer med at levere gasolie

Frederikshavn Havn vil sælge bio-fuel til skibsfarten 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også