Dansk værft kandidat til ophugning af Costa Concordia

Vraget efter et af historiens mest omtalte skibsforlis, krydstogtskibet Costa Concordia, skal måske ophugges i Grenå. Fornæs Skibsophug har faciliteterne til den krævende opgave og er med på listen over kandidater til kæmpeordren, erfarer ShippingWatch.
Foto: Andrew Medichini
Foto: Andrew Medichini
AF SHIPPINGWATCH

Af alle steder i verden kan det forliste krydstogtskib Costa Concordia ende sin dage i Grenå.

Direktør Kresten Hjelm fra Fornæs Skibsophug, der har nogle af de største ophugningsfaciliteter i Nordeuropa, bekræfter over for ShippingWatch, at der gennem flere uger har været seriøs kontakt med de interesser, der lige nu arbejder på at finde et passende sted, hvor det store skib kan ophugges.

Ejerne af Costa Concordia har selv henvendt sig til Fornæs Skibsophug, efter at virksomheden for nylig har lagt flere korte filmsekvenser ud på nettet, der viser faciliteterne i Grenå, og hvad virksomheden er i stand til at udføre af både simple og komplicerede opgaver.

Costa Concordia er trukket fri af rev  

"Derfor gik vi til Grenå Havn og forespurgte om muligheden for at bringe Costa Concordia til Grenå. Havnen har taget positivt imod vores henvendelse, og får vi opgaven, vil det betyde, at skibet skal placeres i Nordhavnen i Grenå, hvor arbejdet skal udføres og samtidig spærres af," siger Kresten Hjelm.

Få flere nyheder om shipping - få ShippingWatchs nyhedsbrev gratis to gange dagligt

God plads i Grenå

Grenå Havn er godkendt til skibe på op til 360 meter i længden. Derfor vil en eventuel ankomst af Costa Concordia, der er 391 meter lang, kræve en dispensation. Men ifølge Kresten Hjelm kan havnen i Grenå uden problemer tage Costa Condordia ind i forhold til både længde, bredde og vanddybde.

Costa Concordia krav på fem mia kr rammer rederne 

"Costa Concordia skal jo ikke som de skibe, der sædvanligvis kommer ind i havnen, svaje rundt for at vendes. Costa Concordia skal ikke ud igen, men kun bugseres ind til kajen, hvor vi kan begynde arbejdet," siger han til ShippingWatch:

"Vi føler os ret sikre på, at vi kan konkurrere med andre virksomheder i f.eks. Italien om opgaven. Men vi ved endnu ikke, om vi får lov at give en pris på opgaven. Det afventer vi flere oplysninger om, men vi arbejder naturligvis på sagen," siger Kresten Hjelm.

Nye faciliteter i Grenå

Fornæs Skibsophug har tidligere i år investeret 15-20 millioner kroner i virksomhedens faciliteter, og har følge Kresten Hjelm i dag nogle af de største og mest tidsvarende ophugningsfaciliteter i Nordeuropa.

Selskabet Fornæs Aps blev oprettet i 1993, og har siden da ophugget over 1000 skibe, fortrinsvis fiskefartøjer i alle størrelser, men også fragtskibe, et par færger og et enkelt militærfartøj. Kunderne kommer primært fra de nordiske lande, Storbritannien, Tyskland og Holland.

Sådan flyttes Concordia

Lige nu står Costa Concordia oprejst på store bukke ud for den italienske ø Isola del Giglio, hvor det forliste.

Det hollandske bjærgningsselskab Royal Boskalis skal stå for den avancerede transport af vraget. Det skal ske ved hjælp af det store bjærgningsfartøj Dockwise Vanguard, som ifølge Boskalis er verdens største heavy lift skib, der normalt kun bruges til sejlads med offshoreinstallatationer.

Ordren til Royal Boskalis lyder på i alt 30 mio. USD, og operationen er planlagt til at løbe af stablen i midten af 2014.

Video: Sådan skal Concordia sejles væk 

Se Costa Concordia rejse sig på 30 sekunder 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også