Afskibere: IMO's containervejning vil fejle

Asiatiske afskibere afviser IMO's nye regler for containervejning og betegner dem som "dømt til at mislykkes", da reglerne ikke vil fungere i mange vækstmarkeder.

Organisationen for de asiatiske afskibere (ASC) er langt fra tilfreds med den aftale, der i løbet af ugen blev lavet i IMO om obligatorisk vejning af containere, inden de kommer ombord på et skib. Faktisk er forslaget "dømt til at mislykkes", lyder det fra organisationen, skriver Seatrade Global og derfor afviser ASC reglerne.

Ifølge afskiberne har hverken de asiatiske og europæiske afskibere, som tæller 75 pct. af verdens afskibere, været involveret ordentligt i processen og slet ikke beslutningen. Derfor er der ikke blevet taget højde for, hvor svært det vil være at indføre reglerne i vækstmarkeder, påpeger formand for ASC, John Lu:

"Der er millioner af afskibere i Asien på forskellige niveauer og forskellige operationelle begrænsninger. Inden en last ankommer til en eksportterminal, skal den bruge flere forskellige transportformer - lastbiler, skibe eller jernbane," siger han ifølge Seatrade Global og påpeger, at det derfor bliver en svær manøvre at implementere IMO's løsning i sådan et miljø.

Lignende tilstande finder man ifølge John Lu i Sydamerika og Afrika, og derfor er det umuligt at gennemføre et ens regelsæt for alle, mener han.

Enighed om obligatorisk vejning af containere  

De nye regler kom i stand i begyndelsen af denne uge og omdrejningspunktet er, at alle containerne i udgangspunktet skal vejes, inden de kommer ombord på et skib. Men der er tale om et kompromis, som faktisk tager højde for, at alle ikke arbejder under samme forhold. Vejningen af containere kan derfor enten ske via en rigtig certificeret vægt eller via en samlet beregning, der inkluderer alle de ombordværende paller, pakker og genstande.

I aftalen anerkender man, at ikke alle afskibere i verden har adgang til en godkendt vægt, og derfor har man også valgt ikke at opstille krav om, at alle containere skal forbi en vægt inden afgang. Men allerede på daværende tidspunkt vakte aftalen ikke begejstring alle steder.

"Det var den ideelle mulighed for endelig at indføre et system, som vil mindske risikoen for, at uvejede og forkerte beholdere kommer til udgøre en sikkerhedsrisiko for havnearbejdere, søfolk, lastbilchauffører, offentligheden og miljøet. I stedet er vi kommet frem til et kompromis, som i nogle lande vil lede til en proces, der sandsynligvis vil blive plaget af åbenlyse spørgsmål som: Hvem vil bekræfte, hvornår og hvordan?" sagde Paddy Crumlin, der er præsident i International Transport Workers Federation ifølge The Loadstar.

IMO indgår kompromis om containervejning 

Medie: Krav om IMO-regler for vejning af containere 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også