En del af Watch Medier

ShippingWatchtorsdag9. februar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
18.09.2013kl. 07.08

Insatech: Snyd med bunker koster redere dyrt

Der bliver snydt for milliarder af dollars, når skibe verden over bunkrer olie. Manglen på regler tiltrækker ”bunkerpirater”, der sætter de ærlige oliehandlere i et dårligt lys, og problemet er stigende, fortæller Carsten Hounsgaard fra Insatech.
Foto: Insatech
Foto: Insatech
af KATRINE GRØNVALD RAUN

Det er ikke kun kvaliteten af bunkerolien, der er et problem for rederne, som den kommende formand for bunkersammenslutningen IBIA, Jens Maul Jørgensen, fortalte forleden til ShippingWatch. Det globale marked for bunkerhandel er gennemsyret af oliehandlere og fysiske operatører, der snyder rederne, når skibene bunker olie, fortæller Carsten Hounsgaard, project sales manager hos leverandøren Insatech, der bl.a. laver systemer til at kontrollere bunkeroverførsler.

Insatech

Har i fem år solgt systemet Bunker System Installer og har 50-60 installationer kørende i øjeblikket. Efter en bunkering lagrer systemet en logbog over hele forløbet. Jo højere oliepris, des mere efterspørgsel, og også rederne er nu begyndt at interessere sig, ifølge Carsten Hounsgaard.

Projekt:

I øjeblikket har Insatech installeret tre testskibe i OW Bunker-regi, der kører et forløb sammen med MPA i Singapore for at finde ud af, hvordan man rent praktisk kan få systemet op at stå.

Problemet er ifølge ham, at der ikke er nogle internationale regler, der regulerer den tekniske del af handlen med olie:

”Hvis man har en lille smule teknisk snilde, kan man sagtens tjene en masse penge på at snyde og bedrage, og manglen på regler fordrer den udvikling. Det er det største problem, der er ved handel med bunker. Køberne bliver snydt på mængderne,” fortæller han til ShippingWatch og understreger, at der selvsagt også findes reelle oliehandlere i branchen.

Olie den største udgift

Prisen på olie er i løbet af de sidste 20 år steget voldsomt og betyder, at bunker i dag udgør mellem 70 og 80 pct. af skibets samlede omkostning. Og der er tale om betydelige beløb, når et skib bunker brændstof. Et ton heavy fuel oil koster mellem 600 og 700 USD per ton, og afhængig af skibets størrelse er der måske behov for 1.000-4.000 tons. Vi taler altså en handel på millioner af USD mellem rederen og bunkerhandleren. Men hvor handel med brændstof i alle andre erhverv internationalt er underlagt regler og bliver tjekket af tredjepart, findes der intet lignende regelsæt for shipping. Derfor er jungleloven gældende, som Carsten Hounsgaard, der har arbejdet med området i fem år, siger:

”Man kan tjene rigtig mange penge, og det tiltrækker nogle uheldige typer,” siger han og uddyber:

”Det foregår meget ofte, mindst hver anden bunkering. Hvis du ringer rundt til de fleste rederier, vil de sige, at de selv regner med at have et tab på mellem fire og fem pct. om året. Omregner man det, så er det millioner af dollars. Det er et stigende problem for folk, der lever på små marginaler. Skibsrederne har simpelthen ikke råd til at aflevere 1-3 pct. af deres omkostninger.”

Foto: Insatech
Foto: Insatech

Snyd med volumen

Den mest almindelige måde at snyde på er på volumen og hermed masser af olie. Som alle andre væsker påvirkes olie af temperaturen, og er denne højere, fylder olien mere. På den måde tror modtageren af olien, at vedkommende har fået mere, end tilfældet egentlig er og betaler en for høj pris. Et andet trick bliver i branchen kaldt for cappuccino-effekten, hvor oliesælgeren puster luft i olien under bunkering og på den måde hæver volumen. Når skibet sejler væk i troen på, at tanken er fuld, falder oliemængden lige så stille i takt med, at luften forsvinder. Dette tager typisk mellem 18-24 timer.

Alliance-snyd

Shorting: Når bargen overfører mindre olie end aftalt og laver en handel med et besætningsmedlem på modtagerskibet om, at man har modtaget den aftalte mængde. Her modtager maskinchefen bestikkelse, og oliehandleren har beholdt/købt en vis mængde olie billigt.

Buy back: Hvis maskinchefen ikke har brugt alt olien i tanken og laver en handel med bargen om at købe overskuddet tilbage. Her falder gevinsten i maskinchefens hænder.

I juni afslørede Insatechs system (foto), at en reder var blevet snydt for 53.3 tons olie, hvilket svarer til 31.980 USD, under en bunkering, hvor bargen netop havde pustet luft i olien. Men fordi systemet måler massen og ikke volumen, kunne man konstatere forsøget på snyd, forklarer Carsten Hounsgaard og kalder det en ”klassiker”.

Ny IBIA formand: For meget dårlig bunker 

Han mener overordnet, at flere parametre spiller ind på udviklingen. Dels de manglende regler, men også det faktum, at det i dag er svært at tjene penge på handel med bunker på ”ærlig vis”.

”Jeg mener i det hele taget, at hele markedet skal vågne op. Skibsrederne har selv været med til at presse priserne på olie ned på nogle urealistiske niveauer med deres oliehandlere og bonussystemer,” siger Carsten Hounsgaard.

Tiltag i Singapore

Det kan dog tyde på, at nogle er ved at være trætte af udviklingen. For at komme den store mængde af fusk til livs forsøger de maritime havnemyndigheder (MPA) i et af verdens største oliehub Singapore at indføre regler for leverancerne af olie. Planen er, at handlen fra 2014 skal foregå gennem flowmålere, der måler masse, og på den måde undgå snyd i lige så høj grad som i dag.

”For at man kan få en licens til at trade derude, så stiller de det her krav fremover. Det er et fantastisk fremskridt, men hvis alle problemstillingerne skal til livs, så skal man også tage fat i IMO og i de store bunkerhubs som Rotterdam og Houston,” siger Carsten Hounsgaard.

”Der er simple metoder til at komme det værste skidt til livs. Det kan aldrig blive fantastisk, men man kan komme af med det værste ved at indføre nogle helt almindelige regler for oliehandel, som er defineret i MID-direktivet. Jeg håber, MPA lykkes med det, for det største hub i verden vil helt sikkert få en afsmittende effekt på resten af markedet.”

Drewry: Rederiernes olietillæg er for høje 

Dansker skal lede global bunkeralliance 

Relaterede artikler:

  • Ny IBIA formand: For meget dårlig bunker

    For abonnenter

  • Foto: Hapag-Lloyd

    Drewry: Rederiernes olietillæg er for høje

    For abonnenter

  • Dansker skal lede global bunkeralliance

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Liselotte Sabroe
Container

Maersk bekræfter skepsis over for global skat: "Vi var bekymrede"

Maersk betalte kun 3 pct. i skat af rekordresultat. Ifølge DR har rederiet arbejdet på at slippe for en ny minimumsskat i OECD.
  • Morten Bødskov bliver ny erhvervsminister med ansvar for dansk skibsfart
  • Overvismand: Statsstøtten til rederierne koster samfundet velstand

For abonnenter

Foto: Wallenius Wilhelmsen
Rederier

Wallenius Wilhelmsen vil satse mere på logistik på land

For abonnenter

Foto: Casper Dalhoff
Havne

Aarhus Havn gennemfører omstridt udvidelse på 43 hektar

Cadeler har hjemme i Ørestaden i København. Rederiet har bl.a. tidligere miljøminister Connie Hedegaard i bestyrelsen. | Foto: Magnus Møller
Miljø & Politik

Dansk rederichef om stop for havvind: "Vi står midt i orkanens øje"

For abonnenter

Foto: Karim Sahib/AFP/Ritzau Scanpix
Container

Overblik: Forstå tallene i Maersks årsregnskab på fem minutter

For abonnenter

Henrik Ramskov er en af fire partnere i ejerkredsen bag Navigare Capital Partners, som har flere danske pensionskasser som investorer. | Foto: Pr / Navigare Capital Partners
Tank

Shippingfond med pensionspenge går ind i nyt område efter køb af gasskib

For abonnenter

Læs også

Ståle Hansen er topchef for norske Skuld. | Foto: Skuld
Leverandører

Skuld går med i grønt samarbejde for søforsikring

Skuld melder sig til Poseidon Principles, der arbejder for at få CO2-udledningen fra underskrivernes porteføljer til at flugte med IMO’s klimamål.

For abonnenter

Hans Lind Dollerup er ny managing director for Dan-Bunkerings europæiske forretning. Selskabet har også hyret en ny kommerciel direktør i Europa. | Foto: Dan-Bunkering
Leverandører

Dan-Bunkering hyrer nye chefer for Europa

Dan-Bunkering har sat et nyt ledelseshold for den europæiske forretning. De to nye direktører er begge fundet internt.

For abonnenter

Lars Jensen, shippinganalytiker og stifter af konsulenthuset Vespucci Maritime, kommer fremover til at levere klummer til ShippingWatch to gange om måneden. | Foto: Magnus Møller
Container

Klumme: Maersk og MSC har kurs mod en direkte kamp om kunderne

Maersk og MSC vil formentlig forsøge at kapre kunder fra hinanden frem til ophøret af 2M-alliancen om to år, skriver Lars Jensen i sin seneste klumme.

For abonnenter

Job

  • Commercial Contract Manager for the Offshore Wind Industry

  • Vessel Manager Marine and QA

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Senior Financial Controller

  • Head of P2X Marketing and Sales (m/f/d)

  • Fleet Manager

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

  • Ambitiøs medarbejder til Shipping-kontor søges

Se flere jobs

Seneste nyt

  • Aarhus Havn gennemfører omstridt udvidelse på 43 hektar – 8. feb.
  • Wallenius Wilhelmsen vil satse mere på logistik på land – 8. feb.
  • Maersk bekræfter skepsis over for global skat: "Vi var bekymrede" – 8. feb.
  • Skuld går med i grønt samarbejde for søforsikring – 8. feb.
  • Shippingfond med pensionspenge går ind i nyt område efter køb af gasskib – 8. feb.
  • Dansk rederichef om stop for havvind: "Vi står midt i orkanens øje" – 8. feb.
  • Maersks topchef gør klar til at finde besparelser efter kollaps i fragtpriserne – 8. feb.
  • 2020 Bulkers optimistisk for det kommende år trods fald – 8. feb.
  • Oliepriserne bliver understøttet af nye tal om lagrene – 8. feb.
  • Danmarks eksport går tilbage: "Søtransporten er en stor del af forklaringen" – 8. feb.
  • Overblik: Forstå tallene i Maersks årsregnskab på fem minutter – 8. feb.
  • Det koster Maersk flere milliarder at omdøbe Hamburg Süd – 8. feb.
  • Maersk lander endnu et historisk overskud – 8. feb.
  • Equinor tjener stort på Europas energikrise – 8. feb.
  • Der flød flere containere igennem Kinas havne i 2022 – 8. feb.
Flere nyheder

Job

  • Commercial Contract Manager for the Offshore Wind Industry

  • Vessel Manager Marine and QA

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Senior Financial Controller

  • Head of P2X Marketing and Sales (m/f/d)

  • Fleet Manager

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

  • Ambitiøs medarbejder til Shipping-kontor søges

Se flere jobs

Watch Job

  • Endpoint Management Administrator

  • Forvaltningsservicechef i Vestforbrænding

  • Tilbudschef - NCC Renovering Vest

  • Salesforce-udvikler eller -arkitekt

  • Legal Counsel til Danmarks Eksport & Investeringsfond (EIFO)

Se flere jobs

Kolofon

ShippingWatch
Søg

Sektioner

  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Tomas Kristiansen

tk@shippingwatch.dk

Tlf.: +45 3330 8360

  • Om ShippingWatch

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Job

Abonnement

Prøv ShippingWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

shippingwatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Læs mere om abonnement her

Adresse

ShippingWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8360

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © ShippingWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
ShippingWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge