Dansk Metal: Ophugning kan skabe tusindvis af jobs

Nye stramme regler vil gøre ophugning af skibe til en milliardindustri i Danmark, mener Dansk Metal. "Vi kan vi få en ret stor bid af kagen, " siger forbundsformand Claus Jensen.
Foto: IMO
Foto: IMO
AF RITZAU FINANS

Udtjente skibe, der skrottes under kritisable forhold på en strand i Bangladesh. Det bliver der måske sat en stopper for, når Europa-Parlamentet torsdag skal stemme om en lov, der strammer op om kravene til ophugning af skibe. Det skriver DR Nyheder.

På grund af de nuværende miljø- og arbejdsmæssige forhold i Sydasien, vil de skrappe krav betyde, at tusindvis af arbejdspladser i stedet rykker til EU, og i særlig grad til Danmark. Det mener fagforeningen Dansk Metal:

"Vi står rigtig godt konkurrencemæssigt. Vi er dygtige til at håndtere miljøfarligt affald, og vi har mange kvalificerede folk til denne her type job.Så hvis vi sætter os sammen og får lavet nogle fornuftige løsninger, så vi også får infrastrukturen med, så kan vi få en ret stor bid af kagen, " siger forbundsformand Claus Jensen til DR Nyheder.

IMO: Svært at lave en global aftale om ophugning 

I Lindø Industripark har virksomheden H.J. Hansen specialiseret sig i miljørigtig nedbrydning af metal og skrotaffald.

Og hvis Parlamentet i morgen strammer reglerne for ophugning af europæiske skibe, så ser det lyst ud for den fynske virksomhed.

"Det ville være fremragende, hvis vi kunne skabe 100 til 150 nye arbejdspladser inden for de næste fem år," siger ejer og administrerende direktør, Jens Hempel-Hansen, til DR Nyheder.

Optimismen skyldes blandt andet Danmarks topplacering som søfartsnation og et generelt fokus på miljø- og arbejdssikkerhed.

Og det skal vi udnytte, mener EU-parlamentarikeren Dan Jørgensen (S), der tror på at reglerne bliver stemt igennem.

Dansk ophugger: EU bør rydde op i egne rækker først 

"I stedet for at nogle rederier dumper deres skibe på strande i Indien eller andre steder, så kan vi måske ophugge dem i Danmark, og det er der jo masser af arbejdspladser i. Så det er sådan set en win-win situation," siger Dan Jørgensen, der er næstformand i Parlamentets miljøudvalg, til DR Nyheder.

Også Danmarks Rederiforening håber, at reglerne vil sikre ordentlige vilkår på værfterne. Men foreningen deler langt fra optimismen i forhold til et nyt dansk ophugningseventyr.

"De asiatiske lande er allerede godt i gang med at indføre de her internationale regler, for de vil gerne leve op til dem også og bevare arbejdspladser derude. Arbejdspladserne i Europa skal skabes ved at fokusere på det, man allerede er god til, nemlig knowhow inden for reparation af skibe og ikke mindst opgradering af skibene til de mange miljøkrav, som skibsverdenen står over for de kommende år," siger foreningens chefkonsulent Maria Bruun Skipper til DR Nyheder.

RITZAU FINANS

Redere i skarpt opgør med EU-skat på ophugning 

Omstridt EU-forslag om ophugning vedtaget 

NGO: Uforsvarlig skrotning af skibe 

 

 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også