ShippingWatch

Medie: Kun få værfter til øko-skibe

Kun et fåtal af værfter kan efterkomme de krav, som rederne stiller til nye øko-skibsdesigns. Derfor vil byggeriet af de nybestilte øko-skibe begrænse sig til et meget lille antal værfter, skriver Asiasis.

Det kræver stor teknologisk viden og erfaring at bygge de nye øko-skibe, og den tilstrækkelige mængde viden om skibsdesign, er det kun få værfter, der ligger inde med. Derfor vil antallet af værfter, der modtager ordrer på øko-skibe, være meget lille, skriver Asiasis.

Analytiker Park Mu-Hyun fra E*Trade Securities i Korea vurderer, at "værfter med stor byggeerfaring vil have høj produktivitet, og designkapacitet er et kernekonkurrenceparameter i skibsbygningsindustrien."

Han tror desuden ifølge Asiasis, at de koreanske værfter vil stå stærkere end de kinesiske i kampen om øko-skibene. De kinesiske værfter har i omegn af 2500-2800 ansatte, der arbejder med skibsdesign i statsejede virksomheder, mens det tilsvarende tal i Korea er på 15.000 folk specialiseret i øko-skibsdesign. Det kinesiske værftsmarked arbejder sig i stigende grad ind på offshoremarkedet, og det kan få betydning for markedet for øko-skibe.

"Hvis Kina placerer sine designeksperter i offshoresegmentet, vil det bløde den skrappe konkurrence i medium-sized handelsskibssegmentet op," siger Park Mu-Hyun, der ifølge Asiasis tror, at øko-skibe i medium-size vil blive et højværdimarked.

Scorpio Tankers bestiller seks nye øko-skibe 

Scorpio planlægger flere nye øko-skibe

Kapitalfond vil finansiere øko-containerskibe 

Mere fra ShippingWatch

To flydende gasterminaler rykker til Europa

Europa kan se frem til at modtage to flydende terminaler til import af LNG i de kommende måneder for at erstatte gas fra Rusland. Blandt andet vil Golar LNG omdanne et LNG-tankskib til en terminal.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs