ShippingWatch

Værfternes kamp om ordrer til offshore overophedet

Der bliver hårdere og hårdere konkurrence blandt værfterne om at vinde de attraktive offshoreordrer. Det presser priserne nedad, vurderer analytiker overfor Asiasis.

Foto: Hapag-Lloyd

De kinesiske, koreanske og singaporeanske værfter går målrettet efter at hente ordrer i offshoresegmentet, hvor der stadig er bestilling på nybygninger. I takt med at det lykkes, presses priserne nedad på nybygningerne, da behovet for offshore- og specialskibe trods alt er begrænset.

Det vurderer analytiker Park Mu-Hyun fra E*Trade Securities, skriver Asiasis, der siger, at værfter, der har bygget til borefaciliteter til offshore, tidligere har haft høj indtjening på grund af en stor efterspørgsel og mindre udbud, men at det forhold nu er ved at ændre sig. Et eksempel er Sembcorp, som er verdens førende producent af udstyr til offshore, der har meldt ud, at konkurrencen er skærpet efter kinesiske værfters indtog på offshoremarkedet.

Park Mu-Hyun vurderer, at man ikke længere kan kalde offshoremarkedet et høj-værdimarked, og at indtjeningsniveauet for værfterne ikke vil være det samme som før nedturen. Hans råd til industrien er at specialisere sig endnu mere i nybygningsbehov - for eksempel for økoskibe, skriver Asiasis.

Medie: Norsk offshoreværft køber koreansk værft 

Norsk offshore- og værftskoncern refinansieres 

Offshore-ordrer i Singapore rekordhøje 

Mere fra ShippingWatch

Höegh Autoliners går med i klimakoalition

Det norske bilrederi Höegh Autoliners indtræder i klima-alliancen First Movers Coalition, der også tæller Maersk, som ”frontløbere på bæredygtighedsområdet i deres sektor”.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs