Danske skibe strandet på insolvent værft
![Foto: Royal Arctic Line](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article4702997.ece/ALTERNATES/schema-16_9/mary1000.jpg)
Problemerne synes at tårne sig op for DFDS, Royal Arctic Line og Scandlines i takt med den alvorlige og langvarige finansielle krise på P+S Werften i Stralsund. Onsdag indgav topchefen for værfterne en begæring om betalingsstandsning.
"Der er så mange uafklarede forhold i den nuværende situation, at vi må vente med at kommentere den yderligere, indtil vi har en bedre afklaring. Vi skal have en dialog med værftet og med vores kunder," siger Gert Jacobsen, vice president, DFDS Communication til ShippingWatch.
DFDS bestilte i slutningen af 2010 to ro-ro-nybygninger med en fragtkapacitet på hver 3.000 lanemeter samt containerkapacitet på 342 TEU. Den samlede kontraheringssum udgør 950 mio. kroner, hvoraf 80 procent blev finansieret af et 12-årigt lån fra KfW IPEX-Bank GmbH. Investeringen skulle ifølge DFDS' fondsbørsmeddelelse i november 2010 gennemføres over tre år med 200 mio. kroner i 2010, 560 mio. kroner i 2011 og 190 mio. kroner i 2012.
Samarbejdsaftale med Forsvaret
DFDS har siden 2003 indgået i et samarbejde med det danske forsvar, og siden 2006 også med det tyske forsvar om levering af skibskapacitet til forsvarets transportopgaver, det såkaldte ARK-projekt. Det var på den baggrund samt en ny samarbejdsaftale, at antallet af DFDS-skibe i samarbejdet skulle øges til mindst fem skibe fra de daværende to. Som en del af aftalen blev det forudsat, at de to af skibene skulle være nybygninger med levering i første halvdel af 2012.
Royal Arctic Line
Alle fem nye skibe til Royal Arctic Line, den største samlede ordre i rederiets historie, er specielt designet til og af Royal Arctic Line, og de skibe, der bygges til bygdebesejling, er designet til at kunne anløbe bygderne under de nuværende forhold, uden yderligere investeringer i kajforhold. Der er tale om prototyper, dvs. skibe der ikke tidligere har været bygget, og allerede sidste år sagde rederiet, at der venter en stor opgave for både Royal Arctic Line og for P+S Werften.
"Skibe til grønlandske forhold er ikke noget, man lige piller ned fra hylden på et hvilket som helst værft. Vi har haft en lang udvælgelsesproces, hvor mere end 30 værfter har været inde i billedet, inden valget faldt på P+S Werften," sagde administrerende direktør i Royal Arctic Line, Jens Andersen, i januar 2011.
ShippingWatch forsøger at få en kommentar fra adm. direktør Jens Andersen, Royal Arctic Line.
Også to færger til Scandlines har været stærkt forsinkede og behæftet med betydelige tekniske problemer for værtet.
Uvished om danske redere efter tysk insolvens
P+S Werften har bedt danske kunder om forudbetaling
Spekulationer om danske krav om erstatning mod værft
Relaterede artikler
Uvished om danske redere efter tysk insolvens
For abonnenter
P+S Werften har bedt danske kunder om forudbetaling
For abonnenter
Spekulationer om danske krav om erstatning mod værft
For abonnenter