ShippingWatch

Blue Water: "Okay at være en blandet landhandel"

Blue Water Shipping med base i Esbjerg satser på hele syv forretningsområder på en gang. Spredningen er sket, fordi man følger kunden og kundens behov og problemer. Det er foreløbigt gået godt for transport- og logistikvirksomheden, selvom adm. direktør Kurt Skov også vurderer, at det til tider kan være svært og dyrt at følge kunden.

Foto: PR

Transport af skaldyr, transport af fornødenheder til krydstogtskibe og transport af vindmøllevinger. Blue Water Shipping er med en forretning spredt ud over i alt syv forretningsområder det, man populært sagt kunne kalde en blandet landhandel. Det går og er gået udmærket alligevel, lyder det fra adm. direktør Kurt Skov, der dog også sander, at strategien er dyr for transport- og logistikvirksomheden.

”Det går godt, men det har da sommetider været en for blandet landhandel,” siger Kurt Skov, om Blue Water Shippings syv segmenter, der er vokset frem gennem de seneste 40 år.

Blue Water Shipping begyndte med det segment, der i dag er det største – general cargo – og siden er fødevaretransport, havneoperation, service til olie-, gas- og vindindustrien, transport af industrielt projektgods, transport til Nordatlanten og krydstogtslogistik blevet vigtige forretningsområder.

Mere hit end run

”General cargo er det område, der fylder mest. Det er transport af industrigods på bil, skib og fly til og fra hele Europa. Vi har med general cargo et produktionsapparat, der bliver ved med at udvikle sig stille og roligt, men det var også på det område, at krisen ramte os hårdest i 2008,” fortæller Kurt Skov i et interview med ShippingWatch.

General cargo udgør cirka halvdelen af Blue Water Shippings forretning. Finanskrisens effekt på shippingbranchen fik Blue Water Shipping til at fokusere mere på de andre segmenter i forretningen.

”Vi var gennem krisen glade for, at vi havde alle de andre forretningsområder – det gjorde, at vi kunne redde os godt igennem, ,” siger Kurt Skov, der indrømmer, at virksomheden sommetider har været lidt for ivrig med at komme i gang med nye aktiviteter.

”Vi har kørt efter en hit and run strategi, men vi har nogle gange været rigtig gode til at ”hitte” og ikke så gode til at ”runne,” siger Kurt Skov.

Et grønlandsk hit

Et eksempel på mere hit end run var i 1986, hvor Blue Water Shipping begyndte sin involvering i Gørnland. Sammen med en række rejetrawler-redere købte Blue Water Shipping et køleskib, som skulle transportere rejer fra Grønland til Danmark og videre til Europa og Kina og Japan. Det var en god forretning, vurderer Kurt Skov, der brød det daværende monopol på rejstransport, men efter et par år kom der meget hård priskonkurrence på fragten, som gjorde indtjeningen væsentlig mindre for Blue Water Shipping. Samtidig blev fangstkvoterne halveret og priserne på rejer og skaldyr faldt voldsomt på eksportmarkederne i Fjernøsten. Det betød, at partnerne fik økonomiske problemer og endte i betalingsstandsning.

"Så sad vi der med et kæmpe problem i form af et for os ubrugeligt køleskib, som jeg i flere år kæmpede med at få solgt uden alt for stort tab," siger Kurt Skov.

"Det gode var, at vi var kommet godt i gang med Grønland. Vi havde lært en masse om forholdene og om at transportere gods med fly og skib til og fra Grønland. Den viden og det netværk, vi havde opbygget, arbejdede vi videre med, og i dag er Grønland og det nordatlantiske område en af vores vigtigste forretningsområder, der beskæftiger omkring 50 af vores ansatte."

Så selvom der blev slået for hurtigt til bolden, viste det sig på sigt at være en forretning for Blue Water Shipping at transportere rejer.

"Vi reagerede hurtigt på en mulighed, men vi havde ikke vurderet de mange risici - vi gik bare i gang med forretningen, og så kom de mange uventede problemer lige væltende, og så måtte vi først forholde os til dem hen ad vejen, og det kostede mange penge. Men det blev så til lærepenge, som det siden har vist sig var godt givet ud," siger Kurt Skov.

Følger kunden

Det er især transport til vind- og oliesektoren, der har været i fremgang for Blue Water Shipping de seneste år. Det er også her, at man følger kunden. For eksempel Dong, der har lavet en stor base i Belfast, og hvor Blue Water Shipping nu har etableret sig i et partnerskab med Michael F. Ewings Shipping omkring havneagentur og marinerelaterede aktiviteter med tilknytning til kommende offshore vindmølleparker. 

”Vi er klar til at rulle ud, når muligheden byder sig og kan følge kunden og deres forretning videre,” siger Kurt Skov og fortsætter:

”Det er en dyr strategi, men vi vil beholde kunden i fokus.”

Han henviser til, at Blue Water Shipping på trods af en trimning af organisationen under finanskrisen fortsat udvikler af ideer og forretningsplaner, som andre måske ikke ville turde kaste sig ud i. Med en omsætning på 3,5 mia. kr. i 2011 og et overskud på mere end 75 mio. kr. er der penge til det, lyder meldingen. Kurt Skov vil fortsat være med i forretningsudviklingen og kundeplejen, selvom han ved årsskiftet fratræder som adm. direktør for at blive bestyrelsesformand i firmaet. Blue Water Shipping ejes 25 % af Kurt Skov selv og 75 % af en erhvervsdrivende fond med navnet Blue Water Fonden.

Blue Water Shipping vil åbne kontorer i Australien

Blue Water etablerer joint venture i Belfast 

"Jeg skal passe på ikke at blande mig for meget"

Mere fra ShippingWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs