En del af Watch Medier

ShippingWatchsøndag29. januar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
31.05.2012kl. 07.57

Danmark i direkte dialog med Beijing

Regeringen lover halvårlig politisk dialog mellem Kina og Danmark med direkte deltagelse fra erhvervslivet. Danmark og Kinas handelsministre mødes i begyndelsen af september i Beijing.
Jyllands-Posten
AF KELD LOUIE PEDERSEN og JES RANDRUP, Jyllands-Postens korrespondent

Den danske eksportsektor vil få større politisk opbakning til sine aktiviteter i Kina. Danske virksomheder vil sidde med til bords og tale direkte til kinesiske politikere på højeste niveau, når Danmark og Kinas handelsministre i begyndelsen af september skal mødes i Beijing.

Det sker, når den dansk-kinesiske såkaldt Blandede Komite, der behandler bilaterale handelsspørgsmål, får en politisk saltvandsindsprøjtning og til forskel fra tidligere vil blive anført af Danmarks handels-og eksportminister, Pia Olsen Dyhr (SF). På den kinesiske side stiller handelsminister Chen Deming op.

Tidligere har samtalerne fundet sted én gang om året på embedsmandsniveau.

»IPR bliver et stort emne, og vi har tænkt os at tage konkrete problemstillinger op. En del af møderne kommer til at foregå som rundbordssamtaler, hvor virksomhederne selv kan sidde med og rejse eventuelle problemer,« siger Pia Olsen Dyhr:

»En anden diskussion vil være, hvordan man laver urbanisering på en grøn måde, og Kina er meget optaget af, hvordan man kan lave byudvikling og samtidig spare på vand-og energisiden. Endelig vil vi drøfte, hvordan vi får flere kinesiske investeringer til Danmark.«

Kina den vigtigste brik

Samtalerne vil blive den politiske rygrad i regeringens nye vækststrategi, der skal give danske virksomheder fodfæste i det, der om få år vil være verdens største økonomi.

Med stagnation på de europæiske markeder synes intet mere naturligt for danske virksomheder end at rette blikket mod Asien, hvor vækstraterne ofte er tocifrede og det fortsatte potentiale synes næsten uudtømmeligt.

Og det er netop, hvad danske virksomheder har gjort i mere end et årti.

Fra 2000 og frem til 2011 er den danske eksport til Kina, inklusive Hongkong, vokset med 11,8 pct. årligt, og med Kinas størrelse og vækstrater tyder intet på, at handlen vil blive mindre.

Sammenligner man med eksportvæksten hos en referencegruppe af andre europæiske eksportnationer - Tyskland, Sverige, Østrig, Finland, Holland og Belgien - er Danmarks andel imidlertid støt faldende.

Dette forhold vil regeringen nu forsøge at rette op på.

 

Frem til 2016 skal eksporten vokse med yderligere mindst 50 pct., og samtidig skal Danmark bevare sin relative markedsandel i forhold til referencegruppen, hedder det i den nye vækststrategi.

»Kina er i særklasse, hvad angår vækstmarkeder. Kina er på vej til at blive verdens største økonomi og er allerede Danmarks sjettestørste eksportmarked. Det er her, potentialet er,« siger Pia Olsen Dyhr, der vil blive regeringens spydspids i en forstærket indsats over for Kina.

Støtte til SMV'er

Hun betegner målsætningen om 50 pct. eksportvækst som ambitiøs - også selvom handelen fra 2007 og frem til 2011 netop steg med 50 pct.

»Jeg håber, vi kommer højere op, men samtidig har vi sat et mål, som vi mener er realistisk.

Hidtil har det været svært for Danmark at øge eksporten, men hvis vores strategi lykkes i forhold til vand og grøn energi, kan eksporten sagtens stige yderligere.« Ét af Danmarks kroniske problemer i forhold til Kina har været den danske eksportsektors sammensætning.

Selvom store danske virksomheder som Vestas og Mærsk har haft stor succes på det kinesiske marked, er de fleste danske eksportører små og mellemstore virksomheder, ofte med en spidskompetence inden for et bestemt område.

Og de har haft svært ved at slå igennem på et kinesisk marked, der favoriserer store konglomerater, der kan levere helhedsløsninger. Pia Olsen Dyhr håber nu, at en ny tilgang til det kinesiske marked, der går ud over konventionelle handelsfremstød, kan hjælpe virksomhederne.

Det skal blandt andet ske med flere penge til eksportfremme for små og mellemstore virksomheder, og regeringen har øremærket 30 mio. kr. til eksportfremme på vækstmarkederne for små og mellemstore virksomheder.

Men eksporten skal også styrkes ved at tænke nyt.

»Jeg tror, vi skal benytte os af at gå sammen; man kunne kalde det konsortier. Det vigtige er, at de store virksomheder får underleverandørerne med, f. eks. inden for vindmølleindustrien. Så ved jeg godt, at der er et krav om local content i Kina, men så må vi satse bredere, så virksomhederne ikke blot leverer til Vestas men også til de andre store producenter.«

Kina til Danmark

Regeringens vækststrategi er samtidig en erkendelse af, at kinesiske virksomheder også i stigende grad vil være interessante som investorer og arbejdsgivere i Danmark. Der findes i øjeblikket 60 kinesiske virksomheder i Danmark, og Pia Olsen Dyhr regner med, at tallet vil stige.

»Inden for fem år skal vi fordoble antallet af kinesiske virksomheder i Danmark, men det kræver, at vi over for omverdenen gør mere opmærksom på, hvad vi kan tilbyde, f. eks. inden for genteknologi og biotek,« siger hun.

Regeringen håber at kunne tiltrække forskning til Danmark fra Kina, blandt andet igennem det dansk-kinesiske universitetscenter der åbner i 2013 i Beijing samt via ekstramedarbejdere ved ambassaden i Beijing og generalkonsulatet i Shanghai, der vil få til opgave at opgave at tiltrække investorer til Danmark.

»Vi arbejder faktisk i øjeblikket på at sikre en del kinesiske investeringer, og jeg håber inden sommer at kunne offentliggøre den første investor, som jeg selv har været med til at finde,« siger Pia Olsen Dyhr.

louiedk@jp.dk jes.randrup@jp.dk

Kina: Wen ønsker vækst på otte procent 

Platou: Nu falder Kinas efterspørgsel efter olie 

 

Relaterede artikler:

  • Foto: Pavla Brcakova / Stock.Xchng

    Kina: Wen ønsker vækst på otte procent

  • Foto: Hyundai Merchant Marine

    Platou: Nu falder Kinas efterspørgsel efter olie

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Jonas Walzberg/ap/ritzau Scanpix
Rederier

Her er ugens tophistorier på ShippingWatch

Ugens helt store nyhed kom fra Maersk og MSC, der meldte ud, at deres fælles 2M-alliance ophører i 2025. Hos danske Blue Water Shipping træder stifter Kurt Skov tilbage som formand, mens rederierne halverer ordrer på nye skibe.

For abonnenter

Foto: Markus Scholz/AP/Ritzau Scanpix
Container

Maersk skifter navn på Hamburg Süd og flere kendte datterselskaber

For abonnenter

Foto: Dsv / Pr
Logistik

Vingeskudt DSV-indtjening i fjerde kvartal varsler brat fald i 2023

For abonnenter

Foto: Semco Maritime
Offshore

Semco lander norsk kontrakt om offshore-sygeplejersker

”Blue Water vil vokse – men det vil være med fokus på profitabel vækst, hvor vi holder fast i vores stærke værdier, unikke kundefokus og høje tilfredshed blandt både kunder og medarbejdere,” forsikrer Kurt Skov, stifter og afgående formand for Blue Water Shipping. | Foto: Carsten Andreasen/Ritzau Scanpix
Logistik

Blue Water-stifter lover "fokus på profitabel vækst" i livsværket

For abonnenter

Photo: Jens Hartmann Schmidt/Ritzau Scanpix
Rederier

Molslinjens køb af Forsea er gennemført

For abonnenter

Læs også

Produkttankrederiet Torm har installeret røgrensning (scubbers) på over halvdelen af skibsflåden. | Foto: Shippingwatch/ Søren Pico
Leverandører

Skibe med røgrensere har fordoblet deres besparelser på brændstof

Skibe, der sejler med røgrensere og på brændstof med højt svovlindhold, har fordoblet deres brændstof-besparelser i 2022 sammenlignet med året før.

For abonnenter

Foto: Handout/Reuters/Ritzau Scanpix
Leverandører

Singapores konkurrencemyndighed vil se på salg af DSME

Myndighederne i Singapore vil endevende salget af værftsgruppen DSME til den ligeledes sydkoreanske industrigruppe Hanwha. 

For abonnenter

Værftsarbejdere igang på det sydkoreanske værft Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering. | Foto: Stringer/Reuters/Ritzau Scanpix
Leverandører

Rederier bestiller flere grønne skibe og til højere priser

Selv om ordrerne på nye skibe dykkede med 20 pct. i 2022, voksede værdien af værfternes ordrer med 6 pct., fordi mere komplekse skibe blev bestilt.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Her er ugens tophistorier på ShippingWatch – 27. jan.
  • Semco lander norsk kontrakt om offshore-sygeplejersker – 27. jan.
  • Vingeskudt DSV-indtjening i fjerde kvartal varsler brat fald i 2023 – 27. jan.
  • Maersk skifter navn på Hamburg Süd og flere kendte datterselskaber – 27. jan.
  • Molslinjens køb af Forsea er gennemført – 27. jan.
  • Blue Water-stifter lover "fokus på profitabel vækst" i livsværket – 27. jan.
  • Is-klasse tankskibes indtjening er steget 1.644 pct efter sanktioner – 27. jan.
  • Borr Drilling rejser 400 mio. dollar til at indfri gæld – 27. jan.
  • Flydende kraftværk skal give strøm til en mio. ukrainere – 27. jan.
  • EU overvejer nu også prisloft på russiske olieprodukter – 27. jan.
  • Fredriksen har næsten lige så mange aktier i Euronav som Saverys – 27. jan.
  • Amerikansk vækst og bedring i Kina understøtter oliepriserne – 27. jan.
  • Singapores konkurrencemyndighed vil se på salg af DSME – 27. jan.
  • Bilrederier har sjældent tjent flere penge: "Vi er nok i et all time high" – 27. jan.
  • Nyt partnerskab vil undersøge overtrædelser af rettigheder til søs – 27. jan.
Flere nyheder

Job

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Junior Finance Business Partner - offshore wind industry

  • Financial Controller for International Shipping Company

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

Watch Job

  • Revisor med minimum et par års erfaring

  • Senior Porteføljemanager

  • Salesforce-udvikler eller -arkitekt

  • People and Operations Partner

  • Product Owner – vær med til at forvalte IT-systemer midt i den grønne omstilling

Se flere jobs

Job

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Junior Finance Business Partner - offshore wind industry

  • Financial Controller for International Shipping Company

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

Se flere jobs

Kolofon

ShippingWatch
Søg

Sektioner

  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Tomas Kristiansen

tk@shippingwatch.dk

Tlf.: +45 3330 8360

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Job

Abonnement

Prøv ShippingWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

shippingwatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Læs mere om abonnement her

Adresse

ShippingWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8360

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © ShippingWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
ShippingWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge