ShippingWatch

Medie: Topchefer skjulte milliardbud på DSV

Kühne+Nagel tilbød i 2004 at købe rivalen DSV for 6,6 mia. kroner, skriver Børsen. Oplysningen om det hidtil ukendte købstilbud fremgår af en ny bog om DSV. Hemmeligholdelsen af tilbuddet møder kritik, men daværende topchef og nuværende bestyrelsesformand Kurt Larsen (foto) kalder tilbuddet pinligt dårligt.

Foto: Niels Hougaard

Den schweiziske transportgigant Kühne+Nagel tilbød i 2004 at købe den danske rival DSV for 6,6 mia. kroner. Men aktionærerne fik aldrig kendskab til buddet, skriver Børsen, fordi topdirektørerne Kurt Larsen og Leif Tullberg valgte at hemmeligholde det.

Fremgangsmåden betegnes som kontroversiel af investorer og bestyrelsesprofiler som Ole Andersen, der er formand i bl.a. Danske Bank.

Købstilbuddet, som har aldrig tidligere været offentlig kendt, men det er nu blevet genoptrykt i en ny bog om DSV, var utraditionelt stilet til direktionen. Det lå 27 procent over den daværende kurs.

Ole Andersen, der bl.a. er bestyrelsesfomand i Danske Bank, siger til avisen, og i en generel betragtning, at et  tilbud af denne type næppe kunne holdes hemmeligt i dag, og at en bestyrelse er forpligtet til at orientere aktionærerne, når der fremsættes et attraktivt tilbud. ”Man skal virkelig have is i maven, hvis man som bestyrelsesformand mener sig i stand til at rive en henvendelse i stykker og smide den i skraldespanden,” siger han til Børsen.

Kurt Larsen afviser over for avisen kritikken: ”Vi havde et gunstigt aktiemarked og en meget stærk tillid til udviklingen i DSV. Så med mindre Kühne kom med noget, som virkelig rykkede, anså vi det ikke for sandsynligt, at han kunne flytte vores aktionærer med en beskeden præmie,” siger Kurt Larsen, der over for Børsen betegner tilbuddet som pinligt dårligt.

Oplysningen om det hidtil ukendte købstilbud fremgår af en ny bog om DSV, ”Transport Giganten”, af Lorents B. Rasmussen og John Aagaard.

DSV: Fra regional helt til verdensstjerne

Nordea: DSV-regnskabet bliver årets lavpunkt 

 

 

Mere fra ShippingWatch

Ugens bedste historier på ShippingWatch

Maersk og 22 andre rederier fik bøder af Sydkoreas konkurrencemyndighed, tank- og tørlastrederiet Norden vil stadig købe ”sorte” skibe, og Hafnia kan få svært ved at finansiere skibskøb fra konkurrent.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs