ShippingWatch

EU-krav til ophugning åbner nyt marked for værfter

Danske og europæiske skibsværfter kan se frem til et helt nyt marked for klargøring af skibe til ophugning, når kommende EU-krav sætter nye internationale standarder til rederier og værfter.

EUs bebudede krav til ophugning af europæiske skibe, der vil skærpe standarderne i faciliteter både i EU og udenfor, kan åbne et nyt og "interessant marked" for danske og europæiske skibsværfter. Det mener underdirektør i Danske Maritime (tidl. Skibsværftsforeningen, red.) Michael Prehn.

"Der findes i dag ophugningsfaciliteter i Europa, og man kan sagtens forestille sig, at disse faciliteter kan udvides. Og hvis skibe skal ophugges i f.eks. Asien eller andre steder uden for Europa, kræves der et certifikat, der viser, at skibene er rene og klar til ophugning. Denne proces tror jeg helt klart, at de europæiske værfter vil arbejde på: At klargøre skibe til ophugning, inden de sendes ud af Europa. Det er rederne nødt til at gøre," siger Michael Prehn (foto) til ShippingWatch. Han understreger, at Danske Maritime ikke støtter en EU-regulering af området, og at foreningen klart foretrækker internationale regler i IMO.

Allerede abonnent? Log ind.

Læs hele artiklen

Få adgang i 14 dage for 0 kr.
Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra ShippingWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs