B&O undersøger alternativer til søfragt efter store forsinkelser

Den danske detailvirksomhed vil rykke over til jernbane- og luftfragt på grund af situationen i Det Røde Hav.
Alternativer til shippingtransport kan blive nødvendig på grund af den anspændte situation i Det Røde Hav. Der er dog tale om langt dyrere løsninger. | Foto: Jens Dresling/ritzau Scanpix
Alternativer til shippingtransport kan blive nødvendig på grund af den anspændte situation i Det Røde Hav. Der er dog tale om langt dyrere løsninger. | Foto: Jens Dresling/ritzau Scanpix

Sikkerhedssituationen i Det Røde Hav, hvor Houti-oprører har angrebet containerskibe, har betydet, at flere rederier - herunder Mærsk - har valgt at omlægge deres ruter, så de nu sejler syd om Afrika i stedet for at sejle igennem Suez-kanalen.

Det medfører forsinkelser på om mod ti dage på leverancer til Europa, og det har nu fået elektronikvirksomheden B&O til at se sig om efter alternative transportmuligheder, da den tilspidsede situation vil få betydning for fragtomkostninger og fragttider. 

Det fortæller Jens Gamborg, der er kommunikationsdirektør hos B&O, til Børsen, men at det stadig er for tidligt at sige, hvad det præcist vil betyde for forretningen.

Her siger han, at elektronikvirksomheden undersøger mulighederne inden for både jernbane- og flytransport, og at man vil benytte sig af de alternative transportmuligheder, hvis det skulle blive nødvendigt i det tilfælde, at lagerne slipper op. Ifølge Peter Sand, der er chefanalytiker i analysevirksomheden Xeneta, er det dog langt dyrere fragtløsninger. 

“Over de næste uger vil vi se, at flere virksomheder rykker over til jernbane- og luftfragt. Løsningerne er dog meget dyrere end søfragt, så spørgsmålet er, hvor desperat man er for at få sine varer frem,” siger han til avisen.

Konsekvenser for efterårssalget

B&O er ikke alene om at blive påvirket af situationen i Det Røde Hav. Flere andre selskaber har tidligere meldt ud om frygten forsinkelser og øgede fragtpriser.

Hos tøjvirksomheden H2O Sportswear frygter adm. direktør, Christian Trads, at det kan få konsekvenser for efterårsvarerne, hvis den nuværende situation trækker i langdrag, da planlægningen af produktionen og logistikken allerede finder sted nu.

Også hos elektronikkæden Power lyder meldingen, at den anspændte situation i Det Røde Hav kan føre til prisstigninger hos kæderne, hvis fragtpriserne fortsætter med at stige så markant, som de har gjort siden konfliktens start.

”Der kommer prisstigninger. Det er uundgåeligt. Og det er ikke kun hos Power. Det vil det gøre hos alle detailkæder, der handler med forbrugerelektronik,” sagde Jesper Boysen, der er adm. direktør i Power, til DR.

(Denne artikel er leveret af vores søstermedie DetailWatch)

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også